Hvis du visste at du skulle dø i dag…

They both die at the end av Adam Silvera hoppet jeg over året den ble utgitt, selv om jeg elsket History is all you left me. Jeg orket rett og slett ikke flere bøker om «den siste dagen i livet» akkurat da. Nå har det gått noen år og boka er plutselig blitt etterspurt på biblioteket. Det fikk meg selvsagt til å lure på hva som er greia med den?

They both die at the end handler om den siste dagen i livet til Mateo og Rufus. De skal dø, og de vet det. Jeg måtte lete meg bakover for å finne den boka om døden som jeg nylig hadde lest: All we have is now av Lisa Schroeder. Her er det en astroide som er problemet, ikke dødsvarsler som i They both die at the end. Likte jeg boka? Ja! Er jeg solgt? Nei. Av en eller annen grunn gjorde ikke historien særlig inntrykk på meg. Likevel er jeg glad for at jeg har lest den. Det er alltid kjekt å vite hva som er greia: Memento mori. Husk at du skal dø. Carpe diem!

Boka kommer på norsk i slutten av mars og her er det norske forlagets omtale: En av de siste årenes mest populære ungdomsbøker, THEY BOTH DIE AT THE END, er endelig ute på norsk! Adam Silveras spennende fortelling om kjærlighet, vennskap og død engasjerer unge lesere over hele verden. En hjerteskjærende bok som handler om å finne seg selv – akkurat tidsnok. Hva ville du gjort hvis du kun hadde én dag igjen å leve? En høstkveld får Mateo Torrez og Rufus Emeterio en telefon fra den mystiske organisasjonen Deathcast om at de skal dø i løpet av de neste tjuefire timene. Begge går inn på en venne-app for å finne en å tilbringe de siste timene av livene sine med – men ingen av dem hadde forventet å få så mye mer enn bare en venn. BEGGE DØR TIL SLUTT gir unge lesere både spenning, humor og kjærlighet. Boken er både hjertevarm, trist og tankevekkende. Silveras bøker har blitt sammenliknet med John Greene og Emily Jenkins, og har toppet bestselgerlister verden over. Boka har også blitt svært populær på TikTok hvor man deler ektefølte anbefalinger via #booktok. Boka har også vunnet svært mange priser (Fontini forlag)

  • Begge dør til slutt
  • Oversatt av Line Almhjell
  • Adam Silvera
  • Fontini, 2022
  • Roman, ungdom

Jeg hørte den engelske utgaven som lydfil i Storytel.

Legg igjen en kommentar