Lett blanding

Høydepunkter leseåret 2016

2016 har vært et flott leseår selv om jeg på langt nær fikk lest alle bøkene jeg hadde planlagt å lese. Men det er ikke viktig. Det viktige er at man liker det man leser og i 2016 fikk jeg med meg usedvanlig mange gode bøker. Under er en liste over de beste bøkene jeg leste i fjor.

 

e838dd99795c563a1843f87e613c5a1370e9fe3aba038914e73c8471Tina Trovik: Hvileløs: Mellom levende og døde (2016): Emma legger merke til en gutt på T-banestasjonen. Det er bare hun som ser ham, han er nemlig en av de døde. Gutten husker ikke hvem han er eller hvorfor han døde, så Emma må hjelpe ham å nøste i historien. Hvileløs er en blanding mellom kriminalroman og spøkelseshistorie. Boka er skrevet for ungdom, men passer like godt for voksne lesere. Jeg ble sugd inn i historien fra første side og storkoset meg til jeg fornøyd kunne klappe boka igjen.

 

2cd991a4706678095ddde079e423f87c3962d9d2e47dc4ce2a741043Ørjan N. Karlsson: Sjelenes brønn (2016). Fortsettelse av Tidsrosen (2015). Sjelenes brønn er en tidsreiseroman for ungdom. I denne boka drar Martin og de to vennene hans til Nazi-tyskland anno 1941 på leting etter et av fragmentene til lansen som spiddet Jesus på korset. Heseblesende spenning for ungdom i alle aldre. Gleder meg til siste bok i serien!

 

 

14fe0cae5546e0c0bcd4200bf4d8c0781d92ab828160bae32a6f7c5fSverre Henmo: Det er bare kjærlighet (2016). En herlig kjærlighetsroman for ungdom. Jonathan, den i utgangspunktet sympatiske hovedpersonen, blir sammen med ei jente bare fordi kompisen hans er sammen med venninna hennes. Dette fører selvsagt til forviklinger. Boka har lun humor, et enkelt, men godt språk og et flott driv i fortellinga. Anbefales varmt!

 

 

4b7643a493e60d7dfb70c0c453b5b55bb8e87ac303d19887add27ca7Ida Jackson: Danielle (2016): Danielle er i trøbbel. Hun har griset til badet til kjæresten fordi hun er lei av at han doper seg og oppfører seg som en idiot, og nå er han ute etter henne. Men det stopper ikke her. På hjemmefronten sliter nemlig Danielle med ei særdeles uansvarlig mor.  Danielle er en spennende oppvekstroman for ungdom om vennskap, kjærlighet, sex og politisk oppvåkning. Urban og røff roman for tøffinger 🙂

 

 

The AbsolutelyCOVER. True Diary of a Part-Time Indian .inddSherman Alexie: En deltidsindianers fullstendig troverdige dagbok (norsk utgave, 2014).  Har du noen gang lurt på hvordan det er å vokse opp på et indianerreservat? Det får du svar på i denne boka. Junior vokser opp på reservatet i Spokane på vestkysten av USA. Han er intelligent, misfornøyd med reservatskolen og søker derfor overflytting til skolen nabobyen. Dermed faller han mellom to stoler: Ikke bare er han den eneste indianeren på den nye skolen, han er også som forræder å regne på reservatet. En humoristisk, men brutal fortelling om å følge sine drømmer. Veldig bra!

 

7171859def13f9fcdfab587216536e29b7b1b574e8c3a1fec623e684-1Becky Albertalli: Simon og homo sapiens-agendaen (norsk utgave, 2016). En av fjorårets favoritter på Goodreads i 2015.  3. plass på debutant- og 5. plass på YA-lista. Simon og homo sapiens-agendaen er en klassisk komme-ut-av-skapet-historie. Simon er homofil, men holder det for seg selv. Men så en dag oppdager en av medelevene hemmeligheten hans og truer med å avsløre ham hvis han ikke introduserer ham for en av venninnene sine. En hjertevarm og underholdende historie. Will Grayson, Will Grayson kan bare gå og legge seg! 

 

86bf167085cecee490e08e83afee79a61087d51d428c70a98c92e935Laini Taylor: Mørk engel (norsk utgave, 2012). Jeg ble veldig imponert av begynnelsen av boka. En skikkelig pangstart på en original og underholdende historie om engler og djevler. Midtpartiet av boka er så som så, mens slutten er fenomenal. Samlet sett en overbevisende begynnelse på en trilogi om krigen mellom engler og djevler. Boka forteller om kunststudenten Karou og engelen Akiva som forelsker seg i hverandre. Men kjærligheten dem imellom er forbudt…

 

76a69c33ea800924929278cf6d073b712d8706f0e0b800bf30ed10dbRainbow Rowell: Eleanore & Park (norsk utgave, 2014). Eleanor & Park er verdt hver side i gull, selv om historien i og for seg ikke så fryktelig original. Gutt møter jente –> de blir forelsket. Nei, her er det bakgrunnshistoriene og tidsbildet (80-tallet) som utgjør hele forskjellen. Kulturmøte og dysfunksjonelle familier er viktige stikkord. Har du ikke lest Eleanor & Park, har du virkelig noe å glede deg til.

 

 

08c2fbadb1608142753f318ed8bda729bd3deebf4ecfc78ad0d7fd7dSabaa Tahir: En glo i asken (norsk utgave, 2016). En drivende god historie om forbudt kjærlighet i en mørk, brutal verden. Jeg ble helt tatt på senga av denne boka. Jeg begynner egentlig å bli lei av dystopisk fantasy, men denne boka har det lille ekstra som skal til. Laia er slave, Elias er soldat. Ingen av dem er fri. De står på hver sin side, men må sloss sammen mot et totalitært regime. En glo i asken ble kåret til årets YA-roman på Amazon i 2015 og boka er en pageturer uten sidestykke.

 

0e8c66a10cefa6112612b71d5f3ed809ac6827625a77fa38cea337f7Gayle Forman: Bare en dag (norsk utgave, 2014). Kan én eneste dag forandre deg som menneske? Dette er hovedtemaet i Bare en dag. Allyson er på rundreise i Europa da hun møter nederlandske Willem i Stratford-upon-Avon i England. Sammen stikker de av fra Allysons reisefølge for å tilbringe en dag sammen i Paris. Bare en dag er en fengslende og sår dannelses- og kjærlighetsroman. Allyson mister kanskje Willem i Paris, men møtet hjelper henne å finne seg selv.

 

ac4ed18237ec92804bff91657ab0353dc31fd438f73ff2471cc8e887Gayle Forman: Bare ett år (norsk utgave, 2014). Jeg ble så fascinert av Bare en dag at jeg sporenstreks kastet meg over Bare ett år. Her får vi den samme historien fortalt fra Willems ståsted, og vi får svar på alle spørsmålene vi satt igjen med etter Bare en dag. En nydelig kjærlighetsroman som også tematiserer kjærlighet hos Shakespeare.

 

 

Layout 1David Levithan: Hver dag (norsk utgave, 2012). Tenk deg at du våkner opp i en ny kropp hver deg. Dette er virkeligheten til A, hovedpersonen i Hver dag. Han takler det rimelig bra, helt til han blir forelsket…. Fortellinga er utrolig fascinerende hvis du klarer å kjøpe idéen om å våkne opp i ny kropp hver dag. Boka handler nemlig ikke bare om å være forelsket og våkne opp som en ny person hver dag. Identitet er et vel så viktig stikkord her. Hvordan påvirkes vi av vår identitet? Hvordan oppleves det å være fattig, deprimert, homofil, skolens vakreste osv?

 

51rx3utxvmlJulie Buxbaum: Tell me three things (2016). Jessie har mistet mora si i kreft. Faren har giftet seg på nytt og Jessie må flytte til Los Angeles der den nye, steinrike stemora bor. Møtet med den nye privatskolen blir litt av kultursjokk for Jessie, som ikke klarer å finne seg til rette i det nye miljøet. Men så en dag mottar hun en e-post fra en ukjent avsender som kommer med velmente råd. Brevvekslinga blir starten på et vennskap som etter hvert beveger seg over mot noe mer. Men hvem er avsenderen og er han egentlig interessert i å møte Jessie ansikt til ansikt? En realistisk og humoristisk ungdomsfortelling om å lære seg å leve med sorg, om vennskap, mobbing og om å finne seg selv og kjærligheten. En solid historie som både er spennende og underholdende.

 

9788205478183Roald Dahl: Matilda (1988). En av Roald Dahls siste barnebøker. Jeg tror nesten at det er umulig ikke å like historien om Matilda, den superintelligente og veslevoksne femåringen som leser Charles Dickens og Emely Brontë før hun begynner på barneskolen. Både familien hennes og rektoren på skolen er fæl, og da er det godt å ha en dyktig og empatisk lærerinne…

 

 

3a149905e9063f0879bba27354ee53f8cefbd543703cfefcb35d101a

Birger Emanuelsen: Anna og kjærligheten (2016). En komprimert, fortettet roman og ei fantastisk skildring av Annas siste år som jordmor før hun går av med pensjon. Gjennom stadige tilbakeblikk får vi innblikk i Annas tidligere liv, hennes ekteskap og vennskap med venninna Bergljot. Denne boka nøt jeg fra begynnelse til slutt.

 

 

38b607c54c1884bfe67cb8268ccfd10edc662a66c816a5c97337c697Hild Håheim: Nordnorsk julesalme (2016). Nordnorsk julesalme er en slektskrønike og en dokumentarroman. Språket i boka er muntlig, fortellerstilen direkte og boka tegner et fantastisk fint tidsbilde av livet ved Varangerfjorden i forrige århundre. Boka åpner med at Hild, som bor i Fredrikstad, skal synge Nordnorsk julesalme i koret hun går i. Hun blir veldig beveget av sangen uten å forstå helt hvorfor. Så kommer hun til å tenke på mormora si som drev kiosk i Kirkenes, og hun begynner å nøste i familiens historie…

 

9788202492816Ingeborg Arvola: Neiden 1970 (2015). Ikke bare en sterk historie om hvordan det er å vokse opp med en far som er alkoholiker, men også et fantastisk fint bilde av den lille kvenske bygda Neiden utenfor Kirkenes. Arvola hadde et tett forhold til faren sin, og like mye som de gikk på fylla, som hun skriver, var de storforbrukere av naturen. Arvola er ikke fordømmende. Faren er skildret både med respekt og kjærlighet, men det betyr ikke at Arvola er uærlig. Det er ingenting sentimentalt i bildet hun tegner. Men innimellom fyllakulene, tomflaskene, oppkastet og omsorgssvikten, er en og annen fantastisk naturopplevelse, også den gjerne akkompagnert med ei flaske øl. En av de aller beste romanene jeg leste i 2016.

 

ccb461f7134bf93d6319753218ad5c29e6eb5c4f9de826b5f412aad3Laila Rolstad: Ulveøya (2015). Lajla Rolstad lider av angst og lever etter legens ordre et skjermet, rutinemessig liv, helt til hun en dag bestemmer seg for å prøve noe annet. Hun reiser til den kanadiske ødemarka for å være vaktmester på en vinterstengt leirskole. Et liv som er noe helt annet enn det hun er vant til. Ei stillferdig reiseskildring og ei flott bok om å tørre å ta sjansen når den byr seg.

 

ba8bde7f59733b2b7dd07527209d5776beb3d393d5ad6ff6a89a73faTommi Kinnunen: Der fire veier møtes (2016). Her fortelles det om tre generasjoner kvinner. Historien starter på den finske landsbygda på slutten av 1800-tallet. Vi følger jordmora Maria, dattera Lahja og hennes ektemann Onni, og til slutt Lahjas barn og svigerdattera Kaarina. Et herlig finsk slektsdrama som illustrerer den ødeleggende kraften i familiehemmeligheter.

 

 

c974c58c4cb053e78ce2afc3ef30055690d710d7725c13424c5282b4-1Marianne Klementine Håheim: Svart belte (2015). Ei suveren skildring av hvordan det er å leve med spiseforstyrrelser. Det er ikke mye tekst i denne boka, men den teksten som er der er rik på bilder. Det er mye kropp og oppkast i denne boka, en veldig usentimental og brutal  historie med andre ord.

 

 

6a8a931a8cb787386568e82b7d44a39623cbee03bf0d2756d4a4e3b2Neil Gaiman: Neverwhere (1996, 2006). Urban fantasy på sitt aller, aller beste. Hovedpersonen, Richard Mayhem, ender uforvarende i en marerittaktig versjon av London kalt «London under» etter å ha hjulpet en skadet kvinne på gata. Veien tilbake til det normale blir lang og kronglete… Et must for alle fantasyelskere!

 

 

47614b4ebf236282874a8e8393a41c133a4ae05518339d5eacd8ae03Amalie Skram: Professor Hieronimus (1895). Moderne er vel kanskje det beste ordet for å beskrive denne romanen. Professor Hieronimus er til dels selvbiografisk. Hovedpersonen, kunstneren Else Kant, stenges mot sin vilje inne på asylet til professor Hieronimus fordi professoren lyver om hennes helsetilstand. Han påstår hardnakket at hun er gal. En brutal roman om overgrepene i norsk psykiatri.

 

 

80ac566e68b6e14e1b2bd2cbb7cbc7e6d723182fa2d67ee94c5feab6Maurits Hansen: Jutulskoppen (1836). Jutulskoppen er som mange fortellinger i si samtid skrevet i brevform, og fortellinga er særlig interessant i et litteraturhistorisk perspektiv. Tenk at denne lille kriminalfortellinga er skrevet før Edgar Allan Poe utga sine klassiske kriminalnoveller. Nei, dette er en historie du absolutt bør få med deg hvis du er interessert i kriminallitteraturhistorie. En nytelse å lese når man først blir vant til stilen.

 

 

a62dfb82d6b3a7fad3ccd0b82d6e94890a991bfc55503dc5da0bfd08Walter Scott: Ivanhoe (1819) En historisk roman om middelalderens England og et skikkelig spennende eventyr! Personkarakteristikkene er riktignok nokså stereotypiske. Eksempelvis er den jødiske pengeutlåneren Isac av York beskrevet akkurat slik som man kunne forvente, men til Scotts forsvar skal det sies at Isac er beskrevet med en veldig god porsjon ironi. Ivanhoe må du bare lese!

 

 

f50058a1f6f174841f396122f612e6e2d10d1b428320e8951a02876bChinua Achebe: Mønsteret rakner (1958). Jeg anbefaler deg å lese denne boka sammen med Joseph Conrads Mørkets hjerte: To fortellinger fra Vest-Afrika sett fra henholdsvis kolonistenes og sivilbefolkningens ståsted. Hovedpersonen i Mønsteret rakner er egentlig ingen sympatisk mann, men han er likevel lett å forstå. Første del av boka handler om stammesamfunnet og tradisjonene før de hvite kommer med Jesus og sin misjon. Andre del handler om hovedpersonens forvisning fra stammen og tredje del, der hvor mønsteret virkelig rakner, om hans tilbakekomst til en stamme hvor den hvite mann har satt dype spor. En viktig og lærerik historie som sitter.

 

5c7a6bb80dc8f55fd4a588fc330e2e98fe58c98948cd21de7f7dc9e4Alice Walker: Fargen bortenfor (1986). En sterk historie om å leve som farget på skyggesiden i USA. Ei bok om undertrykkelse og vold i nære relasjoner, men også om vennskap, seksualitet, familie og håp. Fargen bortenfor er en brevroman skrevet på fortellerens dialekt, med alle hennes skrivefeil, så for å få en best mulig opplevelse av historien anbefaler jeg å lese boka på engelsk. Rett og slett fantastisk.

 

 

ff21e26e7441beaa71be2af5f4d7e7c9fd8b18f286c2c5f8bc533890Lev Tolstoj: Kosakkene (1863). Denne vil jeg anbefale for deg som ikke har mot til å hive deg over de store romanene til Tolstoj. Tolstojs karakteristiske, plastiske realisme er fremtredende også her. Man ser fjellene og elva Terek tydelig for seg. Kosakkmiljøet i Kaukasus er levende skildret og trekantdramaet mellom den russiske adelsmannen Olenin, kosakkjenta Marjanka og kosakken Lukasjka er både trist og troverdig. Verdenslitteratur på sitt beste.

 

Godt nytt leseår! 🙂

Kategorier:Lett blanding

11 replies »

    • Du leser vel enda mere 😀 Du leser så fort og mye at jeg ikke forstår hvordan du får det til. Tipper at du har en ganske mye høyere lesehastighet enn meg. Jeg har fått lest alt for få 2016-voksenbøker i år. Noe av det må jeg forsøke å ta igjen i løpet av våren. Hva er dine favoritter i denne kategorien?

      Lik

  1. Godt nyttår! Så kjekt å se livstegn fra deg her på bloggen,Kari! Jeg har lest 6 av disse( Det er bare kjærlighet, Simon & Homosapiens-agendaen, Mørk engel, Eleanor & Park, Anna og Kjærligheten, Der fire veier møtes) og alle var bøker jeg likte veldig godt. Jeg fikk også snappet opp et par tips til bøker jeg vil sjekke ut, så tusen takk for det!

    Ønsker deg et riktig godt nytt leseår! 🙂

    Lik

    • Gådt nyttår, Beate. Det er kjekt å være tilbake i bloggfellesskapet igjen. Har savnet dere! Satser på regelmessige oppdateringer og tror at jeg også skal hive meg med i et par lesesirkler. Vi snakkes 😀🌟

      Likt av 1 person

  2. Riktig godt nytt år, Kari!

    Jeg leste om Simon i fjor, og jeg elsket boka. Laini Taylor er jeg også veldig begeistret for, og føler vel snart det er på tide at jeg får lest den siste boka i DoSaB-trilogien. Danielle klarte jeg aldri å fullføre, og Henmos roman var for min del bare en midt på treet opplevelse.

    Skjønner at jeg bør lete fram Ivanhoe fra bokhylla, ble plutselig redd for at jeg skal ha levert den inn til bruktsalg fordi den har stått mange år ulest i hylla her. Når du sier den er bra så bør jeg jo lese den! De andre bøkene du har lest har jeg dessverre ikke lest selv.

    Likt av 1 person

    • Godt nyttår, Mari. Ivanhoe må du rote frem fra bokhylla di. Den er verdt et forsøk. Dessverre tror jeg at de fleste norske utgaver er forkortede. Men jeg tror at det ligger en nokså fullstendig versjon i Bokhylla.no. Jeg leste boka som lydbok i Storytel, også den noe forkortet, uten at det gjorde meg så mye. Ellers er det jo bra at vi ikke liker akkurat de samme bøkene. Jacksons bok har vel fått noe varierende kritikk, men den ble også nominert til Brageprisen. Det er litt morsomt med kriterier for kvalitet og hvor uenige man kan være: Var det ikke Granhus si bok som ble nominert til Brageprisen åpen klasse, men strøket av Kulturrådet…

      Når det gjelder de amerikanske ungdomsbøkene, leste jeg dem for å ha noe å anbefale for elevene på skolen. I år skal jeg satse på å lese flere norske ungdomsbøker. Jeg tror nesten at jeg forsømte meg litt der i fjor.

      Lik

  3. Jeg endte vel opp med totalt sju norske i fjor. Ikke så mye å skrive hjem om, men mer var det ikke tid til. Jeg får bare slå meg til ro med det. Egentlig har jeg et ønske om å rekke alle norske, dvs. skrevet av norske forfattere, om jeg noen gang rekker det får tiden vise.

    Lykke til med årets mål 😀

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

