Annet

Fort og gæli om seks romaner

Ok, jeg må bare innse det. Jeg har hverken tid eller lyst til å skrive om alt jeg leser. Og det er helt ok. Under følger en oppsummering av noen av bøkene jeg har lest i 2016:

 

c8c8f59d4aa06a7de018f29269d52dae36ee34baf464e17b2182d93aJoseph Conrads Mørkets hjerte gjorde større inntrykk på meg ved første gangs gjennomlesning for noen år siden. Interessant nok opplevde jeg boka helt forskjellig denne gangen. Mens jeg første gang fokuserte på skildringa av reisen til Afrika og tenkte at Marlow så på de innfødte med den fremmedes blikk, ble jeg nå mer oppmerksom på det rasistiske. Men en ting er sikkert. Uansett hvordan man tolker boka, er den god. Ei 1001-bok du absolutt bør få med deg. Les mer om den her.

 

 

910808015058e7ba3a7bb2776534819c2ee3daa46e0c8a7cd07f02f5Michel Houellebecq: Underkastelse. Til å begynne med ble jeg fryktelig provosert av denne boka. Hvordan kan man tro at muslimene kommer til å ta over makta i Frankrike? Veldig lite troverdig, tenkte jeg. I tillegg er det vanskelig å like bøker med så ufordragelige hovedpersoner som han i denne, som er en ekkel og stakkarslig mannssjåvinist. Etter hvert sluttet jeg å irritere meg. Forfatteren bruker jo person- og miljøkarakteristikker som virkemiddel nettopp for å provosere. Interessant bok, men ikke blant mine favoritter. Les mer om boka her.

 


26494Walter Scott: Ivanhoe. 
Yes! Dette er mer i mi gate. En historisk roman om middelalderens England og et skikkelig spennende eventyr! Personkarakteristikkene er riktignok veldig stereotypiske. Eksempelvis er den jødiske pengeutlåneren Isac av York beskrevet akkurat slik man kunne forvente, men med en god porsjon ironi. Ivanhoe må du lese! Den er et must, og den gir deg attpåtil et 1001-poeng. Les mer om boka her.

 

 

 

8f048e2010d7b32ec42ad3cf05be6616603e5cea31023a4fde392cf2Eve Chase: Black rabbit hall. En liten nedtur. Egentlig trodde jeg at jeg skulle inn i en gotisk spenningsroman, men denne vil jeg heller beskrive som en melodramatisk dame- eller dannelsesroman ala Kate Morton, med en tydelig gotisk vri. Vi har to parallelle fortellinger som er uløselig knyttet sammen, en i fortid og en i nåtid. Mysteriet i fortidshistorien oppklares i nåtidshistorien, og slutten er en stor klisje. Litt skuffende. Les mer om boka her.

 

 

 

26500George Eliot: Adam Bede (1859). Helt ok, men langt fra blant de beste engelske 1800-talls romanene jeg har lest. Litt sjelløs og intetsigende. Har nesten glemt den allerede. Mulig at opplevelsen har sammenheng med at denne lydbokutgaven er forkortet,  så les heller den fullstendige utgaven på engelsk. Adam Bede er ei 1001-bok. Mer om den her.

 

 

 

26215H.P Lovecraft: Vanviddets fjell (1931). En krysning mellom reiseskildring og grøsser. Her utforsker vi de siste hvite flekkene på kartet, på Sydpolen. Og selvsagt finner vi noen helt fryktelige skapninger der. Ei bok for si tid. Litt for omstendelig for min smak, men absolutt verd og lese. Med på kjøpet får du et 1001-kryss. Mer om boka her.

Kategorier:Annet

Tagged as:

6 replies »

  1. Flotte omtaler, kjekt med kort & greit av og til 🙂 Jeg har lest Underkastelse og likte den godt, men den ble veldig opphauset da den kom ut. Black rabitt hall har vi de samme tanker om, litt for mye «dameroman» og for lite av «det andre».

    Likt av 1 person

    • Underkastelse er ei god bok, interessant er den også, men ikke en favoritt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg hadde fått inntrykk av at Black rabbit hall skulle være en gotisk roman. Jeg har forresten ingenting imot dameromaner, det er bare skrevet alt for mange av dem og jeg orker ikke flere…

      Liker

  2. Ivanhoe notert! Skal definitivt leses. Conrad’s Heart of Darkness er duelig god. Leste den på litteraturstudiet og den sitter som spikret. Den britiske kolonitidens heller mørkere side… Underkastelse ligger allerede i haugen på nattbordet. Ifølge svigerfar (som bor på rivieraen) har allerede muslimene sterkt fotfeste i Frankrike, så kanskje ikke helt på jordet troverdighetsmessig – gitt tid og dagens utvikling? Jeg liker provoserende bøker! Nå rykket Houellebecq fram i køen, gitt -)

    Likt av 1 person

    • Jo, ja, men veien fra fotfeste til maktovertakelse og innføring av sharialover er lang, lenger en til 2022 vil jeg tro. Jeg trodde ikke helt på dette fremtidsscenariet, det er vel det som er problemet. Men boka er interessant den. Og provoserende, kanskje. Men da tenker jeg ikke at boka i seg selv provoserer, men at den kan tas ut av sin sammenheng for å spre hat. Ei potensiell farlig bok, hvis jeg skal ta litt hardt i.

      Liker

Legg igjen en kommentar

