Fantastisk litteratur

Kari leser rare ting: Théophile Gautiers Den döda älskarinnan

den-doda-alskarinnanForfatter: Théophile Gautier
Tittel: 
Den döda älskarinnan
Originaltittel: La morte amoureuse
Forlag: Ellerströms
Sider: 44 s.
Sjanger: Fantastisk

Pierre Jules Théophile Gautier (1811-1872) var fransk forfatter, journalist og litteraturkritiker og skrev samtidig med Victor Hugo og Gérard de Nerval. Han var talsmann for slagordet ”kunst for kunstens skyld” og han øvde stor innflytelse på parnassdikterne i Frankrike. Gautier er mest kjent for diktsamlinga Emaux et camées (1852), men skrev også en rekke romaner, fortellinger og reiseskildringer. Mademoiselle de Maupin (1835), en vågal roman i si samtid, var som en bibel å regne blant de dekadente. Også reiseskildringene hans var svært populære i samtida.  

Den delen av forfatterskapet hans som jeg er mest interessert i, er de fantastiske fortellingene i E.T.A. Hoffmanns ånd. Dessverre fins ikke Gautier på norsk med unntak av et utdrag av La morte amoureuse (Min døde kjæreste) i Det grønne uhyret og andre fortellinger. Heldigvis er naboene våre flinkere til å oversette klassikere enn oss, og i samlinga Den döda älskarinnan finner vi fire av Gautiers fantastiske fortellinger.

Hovedpersonen i Den döda älskarinnan er unge Romuald. Den dagen han avlegger presteløftet sitt, forelsker han seg hodestups i kurtisanen Clarimonde – grev Concinis elskerinne. Clarimonde fortsetter å spøke i minnet hans etter seremonien og lenge etter at han er installert på prestegården sin i C***. Tiden går sin skjeve gang helt til han en dag tilkalles til slottet i *** hvor Clarimonde ligger for døden. Men når han kommer frem, er hun allerede død. Vill av begjær på våkenatta kysser Romuald den døde, med fatale konsekvenser…

Hennes ögan öppnades och återfick en smula av sin glans. Hon suckade och efter at hon lösgjort armarna från deras korsade ställning lindade hon dem om min hals med ett uttryck av outsäglig hänförelse. ”Åh, är det du Romuald”, sade hon med en röst ljuv och drömmande som en harpas toner. ”Vad gjör du? Jag har väntat dig så länge att jag hunnit dö. Nu är vi trolovade. Nu får jag se dig och och komma till dig. Farväl, Romuald, farväl. Jag älskar dig. Det er allt jag ville säga dig. Jäg skänker dig det liv du återgivit mig för en minut med en kyss. På återseende.”

Som sagt så gjort. Clarimonde vender tilbake. Hver eneste natt! Og spørsmålet er, klarer Romuald å fri seg fra sitt begjær eller går han til grunne sammen med sin døde elskerinne?

Når jeg leser gjennom sammendraget mitt ser jeg at historien fremstår som en stor klisje. Men som vi jo vet har klisjeene et opphav, så fortellinga er likevel helt klart veldig interessant i et litteraturhistorisk perspektiv. ”Kjærligheten er sterkere enn døden”, sier Clarimonde morsomt nok på et tidspunkt i fortellinga, som en bekreftelse av ordtaket.

Den döda älskarinnan er en krysning mellom en vampyrfortelling og en spøkelseshistorie. Vampyren fremstår her mer som et mareritt og et spøkelse enn som en fysisk blodsuger. Riktignok lokaliseres hun på slutten av historien, fysisk intakt i kisten med en bloddråpe i munnviken, men i motsetning til den tradisjonelle vampyren som elimineres med en stake gjennom brystet og ved brenning av levningene, pulveriseres Clarimonde med vievann. Til forskjell fra mange andre vampyrfortellinger, bevarer denne i tillegg lenge den fantastiske fortellingens dobbeltbunn: Den döda älskarinnan har en upålitelig førstepersonforteller som ikke klarer å skille drøm fra virkelighet, og selv om nettene med Clarimonde synes virkelige nok, er Romuald lenge i tvil. Som i den klassiske fantastiske fortellingen er dobbeltgjengermotivet også her sentralt. Romuald lever et dobbeltliv som Clarimondes elsker om natta, mens han om dagen er prest, og det er vanskelig ikke å lese historien som en kritikk av sølibatet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s