Fantastisk litteratur

Verdens herligste vampyrfortelling?

517fP2D1m+L

Forfatter: Sheridan Le Fanu
Tittel: Carmilla
Sjanger: Fantastisk litteratur, grøsser, gotisk
Forlag: Valancourt
Sidetall: 86

 

Sheridan Le Fanus Carmilla ble første gang utgitt i tidsskriftet The Dark Blue i 1871. Året etter ble den gjenutgitt i samlinga In a Glass Darkly. I et litteraturhistorisk perspektiv kan Carmilla kanskje kalles Bram Stokers Draculas (1897) mor. Og ikke nok med det. Hun er også verdens første minneverdige, kvinnelige, litterære vampyr. Forførende er hun, og livsfarlig, og hun er også veldig glad i unge kvinner. Med Carmilla har Le Fanu faktisk skrevet en vampyrhistorie hvor et av de sentrale motivene kan sies å være lesbisk kjærlighet. Sånt var det selvsagt forbudt å skrive om på den tida, men i den fantastiske fortellingen kunne man skjule det tabubelagte og forbudte. Det var mange fristerinner i den fantastiske litteraturen tidlig på 1800-tallet. Et eksempel finner vi i polske Jan Potockijs merkverdige roman Manuskriptet fra Zaragoza fra 1804, men Carmilla er nok den første som foretrekker kvinner.

Carmilla er en av fem historier i In a Glass Darkly, som utgjør den fiktive Dr. Hesselius´ etterlatte papirer. Carmilla er den av historiene i boka hvor det overnaturlige er mest åpenbart, hvor det ikke lar seg bortforklare. Historien er lagt til Steiermark sørøst i Østerrike på grensa mot det østeuropeiske beltet som er vampyrenes arnested. Laura, historiens forteller, bor på et stort slott sammen med faren sin, mora er død. Da Laura er seks år gammel, opplever hun noe skremmende. En nydelig ungjente kryper opp i senga hennes og biter henne i brystet, saken blir aldri oppklart og historien går snart i glemmeboka.

Mange år senere dukker den unge kvinnen opp på nytt. Laura kjenner henne straks igjen. Carmilla, som er overlatt i Lauras fars varetekt etter en kjerreulykke, bortforklarer den gamle historien som en felles drøm, og Laura lar seg overtale til å tro på henne. Hun blir snart veldig glad i Carmilla, til tross for humørsvingningene og særegenhetene hennes, som det at hun stadig vekk legger an på Laura og snakker i gåter: «I live in your warm life, and you shall die – die, sweetly die – into mine». Omtrent samtidig begynner unge jenter å dø i nabolaget, og Laura begynner å miste krefter. Skikkelig mystisk blir det da det dukker opp et portrett av en gammel formoder, Mircalla, som er på en prikk lik Carmilla…

Jeg skal ikke røpe mer av handlinga, jeg nøyer meg med å si at Carmilla er en kompleks og gjennomarbeidet fantastisk fortelling som du absolutt bør få med deg. Særlig hvis du liker gotiske romaner. Boka holder uten tvil stand også i dag, 143 år etter utgivelsen. Historien er riktignok ikke særlig skummel, men det er ikke det som er poenget. Denne boka leser du fordi du er interessert i sjangeren. Er du det, kommer du til å nyte historien fra A til Å. I Carmilla finner du nemlig ikke bare opphavet til alle sjangerens klisjeer – gotiske slott, ruiner og kirkegårder – morsomst av alt er det å se hvordan folketroens spøkelse, den stedfaste, fysiske blodsugeren som står opp av grava si og suger livet ut av folk i nærområdet, får nytt liv gjennom Carmilla, som kan ses på som en krysning mellom folketroens vampyr og den moderne. Dette er bare så utrolig herlig! Ikke la deg skremme av at Carmilla er skrevet på et noe arkaisk engelsk. Boka er både spennende og lettlest, og best av alt, du finner den gratis i Project Gutenberg. Abonener du på Storytel, kan du høre den også der.

In a glass darkly står på Boxalls liste 1001 bøker du må lese før du dør.

11 replies »

  1. Boken tilhører ikke en sjanger jeg leser til vanlig men jeg fikk veldig lyst til å lese den og ser at den finnes i nettbokhandelen. Jeg har sett litt på Vampire Diaries og liker det selv om denne kanskje ikke er helt slik. At den er på 1001-listen er bare et pluss, så blir det et kryss der også. Tusen takk for tips, Kari 🙂

    Liker

  2. Den er veldig sjarmerende og et utmerket produkt av tida si. Hvis du har lesebrett et det bare å åpne Gutenbergutgaven i Bluefire, så blir det som å lese i ei bok. Jeg har bare lest en av de andre novellene i In a glass darkly, Green tee. Også den er helt herlig. Den fiktive Hesselius var stor fan av Swedenborg og har noen festlige forestillinger både om grønn te og åndeverdenen 🙂 Jeg skal lese de andre historiene nå i jula. Boka har stått i hylla mi i 20 år 🙂 Ja, du vet…

    Liker

    • Jeg har nettbrett så jeg skal prøve å få det til der, om ikke så kjøper jeg boken ( må bare bestemme meg for hvilken utgave jeg skal kjøpe=luksusproblem) så kan datteren min lese den også. Nå har jeg fått eldstemann til å begynne å lese bøker igjen, så nå må jeg prøve mellomste… 😉

      Liker

      • Jeg vet, jeg vet. Det beste er jo å ha boka i hylla 😂 Det er viktig å få barna glad i litteratur. Jeg bruker Storytel på mine, også leser eldstemann lettleste tegneserier og barnebøker selv, tettere tekster leser vi høyt i lag.

        Liker

  3. Solgt! Altså jeg har sett på den før, tror det var Stine som leste (kan ta feil), men nå mot jul hvor jeg febrilsk prøver å redde stumpene – og pynte på lesemålene, trenger jeg alle korte 1001bøker jeg kan finne. Jeg liker sjangeren, tross lite gammel vampyrlesing, føler meg dog svært skolert på moderne vampyrer -). Takk for tips.

    Liker

    • Du kommer til å like den. Jeg skal kose meg med gamle bokskatter nå i jula. Kanskje jeg også kan sette noen kryss i 1001-lista. Pst. Det er hele samlinga som er på Boxalls liste, men den er jo ikke så stor samlet sett heller. Det ligger en del gamle grøssere i Storytel. Skal spille dem på fjelltur, setter jeg dem på i sofaen, sovner jeg bare av 😴😴. Søvnløse burde få Storytel på blåresept 👻🤓😂

      Liker

    • Er denne på 1001? Finner den ikke, kun In a Glass Darklly og Uncle Silas. Om du er sikker, Ingalill, så skal jeg starte med denne i januar! 🙂 Morsomt med denne fristende omtalen. Hadde nemlig tenkt å lese Le Fanu som en av 1001-målene for neste år!

      Liker

Legg igjen en kommentar

