Annet

Høydare leseåret 2015

Under er ei liste over noen av de beste leseopplevelsene mine i 2015. Det er ikke så mange 2015-utgivelser på lista mi, men så er jeg ikke så opptatt av bare å lese de nyeste, hippeste bøkene. Bøker er ikke ferskvare. Det er alt for stort fokus på nyheter, mens de gode, gamle bøkene fra forrige uke, de har vært glemt i en uke allerede. Slik trenger det ikke å være, synes jeg, derfor er lista mi full av bøker fra i fjor og i forfjor…   

 

4210be97c8105c4ef9edb57124fac5281293420b05fac3af555f1ea3Ole Kristian Ellingsen: Frikjent (2014)
Dette er ei 2014-bok som jeg skulle ha lest for lenge siden. Det juvelbesatte omslaget til Book of Kells er den røde tråden som binder fortidshistoriene og nåtidshistorien sammen, og dette omslaget utgjør også bokas mysterium. I likhet med mange andre moderne kriminalromaner tar også denne oss tilbake til 2. verdenskrig, og den forteller om forbrytelser som ble utført med viten og vilje og som ble dysset ned i etterkrigstiden. En veldig god kriminalroman som du absolutt bør få med deg. Minnet meg faktisk litt om Bokens folk som jeg elsket.

 

everyCeleste Ng: Everything I never told you (2014)
Også dette ei 2014 bok. Dette var årets bok på Amazon i fjor og en av de absolutt beste bøkene jeg har lest i år. Everything I never told you er en vond, men viktig roman om selvmord, forventningspress, møte mellom kulturer, oppvekst og familie. Lydia er død, sånn starter boka, og gjennom resten av romanen får vi servert familiens historie og til slutt også årsaken til Lydias død. En særdeles sterk roman som illustrerer den ytterste konsekvensen av manglende dialog. Boka handler rett og slett om alt man ikke snakket om…

 

Elizabeth er borteEmma Healey: Elizabeth er borte (2015)
Denne likte jeg veldig godt. Elizabeth er borte er en kriminalroman med en høyst upålitelig forteller. Maud er dement, hun glemmer stadig hvor hun er og hva hun holder på med, men en ting er hun sikker på: Elizabeth, bestevenninnen, er borte. Fordi ingen vil hjelpe henne å finne Elizabeth, starter Maud sin egen etterforskning. Samtidig presser minnene om søsterens forsvinning etter krigen seg på…

 

 

Stjerner overIngebjørg Berg Holm: Stjerner over, mørke under (2015)
Denne minnet meg litt om Vidar Sundstøls Drømmenes land. En skikkelig god, men annerledes kriminalroman lagt til historisk tid. Boka er både velkomponert og stemningsfull og fortjener masse oppmerksomhet. Les, les, les!

 

 

 

35f0689178428e696906e880e746ac939965e83289203ff9f16db011Lene Kaaberbøl: Villheks. Eldprøva (2012)
En skikkelig herlig fantasyserie for barn! Villheks: Eldprøva leste jeg høyt for sønnen min og historien var en suksess fra ende til annen. Dette er urban fantasy på sitt beste! Jeg leste forresten nynorskutgaven (ja, det finnes en bokmålutgave) og den egner seg glimrende til høytlesning.

 

 

 

0375bf1de20fc432118845668d2a40b536ded9b393b708df5361435dHanne Ørstavik: Kjærlighet (1997).
Jeg har ikke vært så opptatt av å lese ferske bøker i 2015, jeg blir fort lei av å lese akkurat det samme som alle andre. Kjærlighet har stått på leselista mi i flere år og endelig fikk jeg tid til å lese den. Dette er ei skikkelig sterk skildring av forholdet mellom mor og sønn. Historien er gjennomgående foruroligende og ender i tragedie. I denne boka er er alt som ikke sies, ikke tenkes og ikke gjøres minst like viktig som det som uttrykkes. Fantastisk bra!

 

 

untitledLena Andersson: Rettsstridig forføyning (2014)
Hovedpersonen i denne boka er skikkelig irriterende og en person man helst ikke vil sammenlikne seg med. Likevel er det noe veldig allmenngyldig i Rettsstridig forføyning. Hvem har ikke vært dødsforelsket og ikke ville gi opp håpet? Hvem har ikke flauset seg ut for kjærlighetens skyld? Ikke i samme grad som Ester i Rettsstridig forføyning kanskje. Hun går for langt og man blir bare så utrolig flau (og lattermild) på hennes vegne…

 

 

 

Vi var løgnereE. Lockhart: Vi var løgnere (2015)
Årets beste ungdomsbok? Jeg ble i hvert fall overbevist. E. Lockharts Vi var løgnere er en lesefest uten sidestykke. Jeg hadde ingen forventninger til denne boka. Både fordi jeg så helt opplagt er utenfor målgruppa og fordi jeg ikke trodde at en roman om en amerikansk overklassefamilie ville engasjere meg, at den tvert i mot ville irritere. Ok. Jeg ble irritert. Men Lockhart lurte meg i likhet med så mange andre. Jeg ble helt tatt på senga av slutten…

 

 

Station elevenEmily St. John Mandel: Station eleven (2014)
99 % av jordas befolkning utraderes i en influensapandemi. Tilbake står noen ganske få. I år 20 etter katastrofen reiser hovedpersonen Kirsten rundt med et omreisende teater. Det er utrygt utenfor de små enklavene som styres på svært forskjellig vis. Boka undersøker hvordan en verden i etterkant av en pandemi kan se ut, samtidig som den også belyser selve katastrofen. En vakker, annerledes og prisbelønt undergangsfortelling som også skal filmatiseres. Boka kommer på norsk til neste år.

 

Flowers for AlgernonDaniel Keyes: Flowers for Algernon (1966)
Kanskje du har sett filmen? Den heter Charlie. Charlie er tilbakestående og går gjennom en intelligensoperasjon som skal gjøre ham lik alle andre. Men etter hvert som IQ-en øker, blir han mer og mer ulykkelig. Nå ser han nemlig sammenhenger som tidligere gikk ham hus forbi. En skikkelig god bok om det å være annerledes.

 

Kategorier:Annet

Tagged as:

4 replies »

  1. Har lest fire av disse ( Stjerne over, mørke under, Villheks-gjenkommeren, Vi var løgnere og Rettstridig forføyning ) Station eleven skal jeg lese når den kommer på norsk om noen måneder. Når det gjelder de jeg har lest så er jeg enig med deg, gode bøker alle fire, og den øverste er en av mine favoritter til BBP 2015. Når det gjelder de andre så skal jeg sjekke ut et par av dem, så tusen takk for tips! 🙂

    Likt av 1 person

    • Bare hyggelig. Og fint at vi er enige. Station eleven kan du glede deg til. Den er veldig ulik de andre dystopiene jeg har lest. Nå holder jeg på å lese Frode Granhus siste. Jeg liker ham veldig godt. Det er så fint å lese noe nordnorsk innimellom. Det blir liksom litt hjemmekoselig (hvis man ser bort fra volden i boka da… 😉 )

      Likt av 1 person

      • Ja, gleder meg til den! Jeg likte godt avslutningen på Villheks-serien, leste den på bokmål for før vegret jeg meg for å lese nynorsk men nå har jeg lest en god del bøker på nynorsk og digger det, Granhus skulle jeg også lest, jeg har ikke lest den forrige og nå den nyeste but one of these days….. Kos deg med lesingen, her blir det litt ski, litt juleforberedelser og litt lesing må jeg frigjøre litt tid til. Jeg er litt hektet på Colum McCann om dagene 🙂

        Liker

Legg igjen en kommentar

