Norsk skjønnlitteratur

Morten Borgersen: Jeg har arvet en mørk skog

9788281434363Forfatter: Morten Borgersen (jeg skriver hele tiden Bård Torgersen 🙂 )
Tittel: Jeg har arvet en mørk skog
Forlag: Vigmostad & Bjørke, 2012
Sjanger: Historisk, biografisk
Sidetall: 223

Jeg hopper litt hit og dit, leser ferske og ikke fullt så ferske romaner etter innfallsmetoden. Etter en rekke dystopiske ungdomsbøker, har jeg gått over til å lese historiske og biografiske romaner om andre verdenskrig. Forandring fryder, selv om det på ingen måte er noen frydefull historie jeg valgte meg.

Morten Borgersens Jeg har arvet en mørk skog har jeg sikkert lånt 10 ganger på biblioteket for så å returnere den ulest. Det har hele tiden kommet andre bøker i veien. Gleden var derfor stor da det plutselig gikk opp for meg at boka er fantastisk bra. Jeg har arvet en mørk skog er først og fremst fiksjon, men Borgersen bruker av sin egen familiehistorie og hva som er fakta og hva som er diktet opp er vanskelig å si, uten at det spiller noen rolle.

Jeg har arvet en mørk skog er skrevet i førsteperson. Da faren dør, oppdager bokas jeg-person ikke bare at faren var medlem i NS under krigen, men også at han ble dømt i landssvikoppgjøret. Et stort sjokk er det, og jeg-personen begynner selvfølgelig å nøste i historien.

Hovedpersonen i boka er vel helst faren. Det er han den først og fremst handler om. Da han er ung, omkommer lillesøstera i en brann som skyldes uforsiktighet fra hans side, en hendelse han senere aldri klarer å tilgi seg selv. Det er vel kanskje ikke akkurat det som gjør han til medlem i NS? Eller er det det? Er det kanskje den hendelsen som gjør han til den outsideren han senere blir, noe som igjen kanskje gjør det lettere å melde seg inn i NS da han plutselig en dag får beskjed om at medlemskap vil gjøre det enklere for ham å få jobb? Men er nå det en god unnskyldning? Og hjelper det egentlig at han senere ikke gjør så mye annet enn å være medlem? Det er slike spørsmål boka stiller, samtidig som den dveler ved skammen i etterkrigstida som igjen fører til at barna står uten svar på spørsmålene sine når fedrene går bort.

terningkast5Jeg har ikke så mye mer å si om boka annet enn at den er toppers. Er du på jakt etter ei bok som sier noe om hvordan det var å stå på feil side under krigen, er dette helt klart boka for deg.

Legg igjen en kommentar

