Lett blanding

Fort og gæli om tre romaner

everyCeleste Ng: Everything I never told you (2014). Dette var årets bok på Amazon i fjor og en av de absolutt beste bøkene jeg har lest så langt i år. Everything I never told you er en vond, men viktig roman om selvmord, møte mellom kulturer, oppvekst og familie. Lydia er død, sånn starter boka, og gjennom resten av romanen får vi servert familiens historie og til slutt også årsaken til Lydias død. En særdeles sterk roman som illustrerer den ytterste konsekvensen av press og manglende dialog. Boka handler rett og slett om alt jeg ikke fortalte deg…

 

 

MiniatyrmakerenJessie Burton: Miniatyrmakeren (2014). Etter en sterk start, dalte spenninga og etter hvert skjønte jeg ikke hvorfor boka har fått så stor oppmerksomhet. Dette var kjedelige greier. Vi er på 1600-tallet og bokas hovedperson, Nella Oortman, gifter seg inn i en styrtrik familie i Amsterdam. Men ektemannen Johannes Brandt viser henne ingen interesse, og for å adsprede henne kjøper han henne et dukkehus som er på en prikk lik huset hun bor i. Hun kontakter en miniatyrmaker som lager miniatyrer som er uhyggelig lik møblene og folkene i huset. Hvem er denne miniatyrmakeren og hva er det han prøver å fortelle Nella…?

 

 

Profetene i evighetsfjordenKim Leine: Profetene i evighetsfjorden (2012). Med denne romanen vant Kim Leine Nordisk råds litteraturpris. Vel fortjent spør du meg! Det er noe Hamsunsk over person- og miljøskildringene til Leine, men virkeligheten han skildrer, Danmarks fremferd på Grønnland, er grellere og mer brutal. Vi befinner oss på slutten av 1700-tallet og følger norskfødte Morten Pedersen gjennom studiene i København og prestegjerningen på Sukkertoppen i Grønnland. En usminket nybrottsroman. Anbefales varmt!

 

 

 

8 replies »

  1. Passer meg fint med slike små snutter nå, da jeg er opptatt med å være barnepasser. Da blir det bare små titt inn på blogg og mail! Skal lese Leine, de to andre kutter jeg ut.

    Lik

    • Åååh. Ta en titt på Everything I never told you. Den er noe med den. Den er vond på en god måte. Man blir så glad i denne litt ubehjelpelige familien, samtidig som man får lyst til å filleriste dem. Det er en rørende historie. Til og med jeg begynte å gråte. Det er ikke ofte jeg blir så beveget av ei bok….

      Likt av 1 person

  2. Fort og gæli kan være greit av og til det. Jeg likte Miniatyrmakeren som er den eneste av disse jeg har lest,det vil si, jeg syntes det manglet noe på slutten der…..spent på hva du syntes om Bakerens datter om du har lest den ferdig…

    Lik

    • Jeg klarer ikke opparbeide mot til å skrive en hel anmeldelse, og selv om jeg har skrevet tre samleinnlegg, står 13 bøker uomtalt. Det er på tide med en «one liners». Bakerens datter glemte jeg på hytta. Kommer tilbake til den senere 🙂

      Lik

      • Her har jeg noe å lære for jeg klarer ikke å lage slike samleinnlegg og jeg har noen bøker liggende og venter -på- å-bli-skrevet-om -haugen. Jeg glemte å si at den engelske boken du har først i innlegget virker interessant og siden jeg holder på med en på engelsk nå så er det jo ingenting i veien for at jeg ikke skal klare flere 😛 Tusen takk for tips! 🙂 Det eneste jeg syntes var «dumt» med Bakerens datter var at hun ene heter Reba og jeg så alltid for meg countryartisten som jeg liker veldig godt… hehe… jaja, sånn kan det gå. Takker for lesetips!

        Likt av 1 person

  3. Har lest – og likt – både Ng og Leine.
    Ikke omtalt noen av dem selvfølgelig, ser ut til at jeg har sluttet med slikt – iår har jeg omtalt 12 av 84 bøker, man skal derfor ha veldig flaks for å dukke opp på min blogg. Men nå som du tvinger meg til å tenke på disse 2 (Minatyrmakeren gidder jeg ikke), tror jeg Leine var best, fordi den var så lang, og hadde så mye drikking, kulde og lus, og handlet om godt voksne mennesker. Brainstorm. Ng, var hard for hjertet og sjel dog – og som du sier – filleristing – og svært vondt av de involverte.

    Likt av 1 person

    • Og jeg som trodde at det bare var jeg som var falt av lasset, disse kortomtalene kvalifiserer vel egentlig ikke til så mye annet enn å minne meg selv (og et par andre) om hva jeg har lest og likt, så egentlig skulle jeg vel bare tatt en bolle. Jeg har forresten tørket støv av Storytel, bevæpnet meg med iPod, regnbukse, støvler, kart og kompass, så da er det vel bare å begynne å lete etter den ultimate trimboka for latsabber igjen, hvis jeg orker…

      Lik

    • Så bra forresten at du likte Ng og Leine. Ikke at det er så rart da. Dette er kvalitetslitteratur. Jeg er ikke sikker på hvilken jeg likte best. De er så forskjellige. Jeg hørte forresten begge som lydbok, og Ng passet utmerket på fjelltur. Leine brukte jeg laaaang tid på å komme gjennom. Den er såpass rå at jeg stadig måtte ta en liten pause.

      Lik

Legg igjen en kommentar

