Lett blanding

Fort og gæli om tre romaner

Hva er det med Anna?

Rebecca James: Hva er det med Anna? (2014). Dette var en av favorittene under årets «Tromsungdom leser», et leselystprosjekt i regi av Troms fylkeskommune. En av elevene på skolen utbrøt faktisk vilt begeistret at «jeg hater å lese, men elsket denne boka», så da måtte jeg jo bare sjekke den ut. Og joda, dette er en skikkelig sidevender, så jeg skjønner hvorfor så mange valgte å lese mettopp den. Hva er det med Anna? er en spenningsroman med gotiske motiver. Hovedpersonen Tim Ellison leier et rom i et drømmehus i et av Sydneys beste strøk, men det er noe veldig rart med eieren av huset, Anna London, og merkelige ting begynner å skje like etter at Tim har flyttet inn… Les elevenes anmeldelser av boka her.

 

SølvguttenKristina Ohlsson: Sølvgutten (2015). Dette er en frittstående fortsettelse av Kristina Ohlssons barnebok Glassbarna, som jeg har skrevet om her. Også i oppfølgeren Sølvgutten leker Ohlsson seg med det overnaturlige, men håndtverket i Glassbarna er bedre. Billie og Aladdin får en ny sak i fanget. Aladdin ser en gutt i kortbukser i nabolaget, men gutten forsvinner uten spor. Hvem er denne gutten? Har han noe å gjøre med maten som forsvinner fra kjøkkenet til Aladdins foreldre? Og hvor ble det egentlig av smedens sølv som ble stjålet for så lenge siden? Dette er en helt en grei grøsser for barn i alderen 9-12 år.

 

BryllupsgavenMarlen S. Bodden: Bryllupsgaven (2014). Begynnelsen av boka er mye bedre enn slutten, hvor klisjeene står så tett i kø at man risikerer slosskamp. Personlig pleier jeg å like en lykkelig slutt, men her gikk det faktisk ut over historiens troverdighet. I tillegg synes jeg ikke at skildringa av plantasjeeieren Cornelius Adden er særlig troverdig. Imidlertid er Bryllupsgaven underholdende, og slutten inneholder noen høyst overraskende momenter. Historien er lagt til Alabama på midten av 1800-tallet. Hovedpersonen er slavepiken Sarah som gis bort i bryllupsgave til halvsøstera si, plantasjeeierens datter Clarissa. Synsvinkelen skifter mellom Sarah og Clarissas mor, noe som gir historien et bredere perspektiv. En uderholdende sørstatsroman som er vel verdt å lese.

9 replies »

  1. Jeg har kun lest Bryllupsgaven av disse og jeg måtte tilbake på min omtale for å sjekke om jeg hadde skrevet noe om slutten, og det kan se ut som jeg er enig med deg i at den ikke fungerte så bra som resten av boken!

    Det er herlig med slike «fort og gæli» omtaler og der har jeg mye å lære for bunken min med bøker som burde vært skrevet om er lang som et langt år, men siden jeg har mottatt leseeksemplar på de fleste så føler jeg at jeg «må» skrive omtale av alle, det må jo være minuset med å motta leseeksemplar tenker jeg.

    Ha en fin dag, Kari 🙂

    Liker

    • Ha en fin sommerdag du også. Jeg makter ikke engang den dårlige samvittigheten ved å ha to bøker i kø fra forlaget å skrive om, så jeg orker stort sett ikke anmeldereksemplarer, hvis det ikke er noe helt spesielt da. Kanskje endrer det seg. Vi får se 🙂

      Liker

      • Jeg skal prøve å «avvenne» meg når det gjelder å motta leseeksemplarer for jeg har jo planer om å lese de bøkene jeg allerede har, og lese noen klassikere og bøker fra manbooker, men enkelt er det ikke. Men jeg mottar ikke like mange nå som jeg gjorde i en periode og det er nå noe.

        Liker

          • Nei, for all del! Det er bare meg som ikke alltid klarer å lese unna de bøkene jeg får eller spør etter, og da blir det en «stressfaktor» når bøker blir liggende «for lenge», ikke at noen forlag har sagt noe om det, dette går kun på meg selv 🙂 Jeg er så lite flink til å låne på biblioteket fordi jeg liker å eie bøkene selv og så har jeg litt «fobi» mot å låne bøker, litt rar der. Men ebokbib er helt super, det har jeg brukt en del det siste halvåret!

            Likt av 1 person

            • Jeg er miljøskadet av bibliotekarrollen og orker ikke samle på bøker lenger hvis det ikke er snakk om noe helt spesielt som jeg kan tenke meg at andre i familien vil ha glede av. Hvis ikke gir jeg bøkene mine bort eller donerer dem til skolebiblioteket… Det fylles så fort opp og jeg har ikke plass 😁😁

              Liker

  2. Bryllupsgaven var ein skikkeleg nedtur. Mykje fordi eg trudde at eg hadde plukka opp Bursdagsgaven (av Sue Monk Kidd) – nesten identisk tematikk, men ulik gjennomføring. Eg likte den dårleg, og slutten var veldig meh.

    Liker

    • Bryllupsgaven har en hel rekke svakheter, og jeg tenker at hvis man først begynner å irritere seg, er løpet kjørt. Underholdningsverdien er der, og den er vel verdt å lese, men noen høydare er den altså ikke. Jeg skal lese Bursdagsgaven nå. Godt at den er bedre 😀

      Liker

Legg igjen en kommentar

