Annet

The end. Oppsummering av Norsk litteraturfestival i Lillehammer, del tre (puh)

Jeg kjenner på meg at oppsummering av Norsk litteraturfestival, del tre, blir kort. For å si det rett ut. Det begynner å bli på tide å komme seg videre i livet…

 

Til kildene: Krigen sett fra en ny generasjon

 

Gyldendal_Michelet_Forbrytelsen_v3_just Jeg har ventet på degKrig og dystopi var hovedtemaene på Norsk litteraturfestival, og i «Til kildene» snakket Mirjam Kristensen og Marte Michelet om sine skildringer av jødeforfølgelsene og Holocoust. De fleste tidsvitnene er døde, så forfatterne har i stor grad vært nødt til å støtte seg til sekundære kilder. Marte Michelet skriver sakprosa og forsøker i Den største forbrytelsen å rekonstruere historien til det jødiske ekteparet Benzel og Sara Braude, samtidig som hun forteller om de som sto bak deportasjonen av dem. Miriam Kristensen skriver skjønnlitteratur og har langt større kunstnerisk frihet. I Jeg har ventet på deg forteller den 80-årige jeg-fortelleren Paula, som ble tvangssendt fra Sørlandet til Oslo under krigen for å bo hos den nazistisle onkelen sin, om den jødiske kjæresten sin og om hvorfor hun aldri har snakket med mora si etter krigen…

 

I krig og kjærlighet

 

image

 

Katja Kettu hadde jeg virkelig sett frem til å møte, og det var supert å høre henne snakke om romanen sin, Jordmora. I Jordmora møter vi Villøye, jordmora som forelsker seg i en tysk soldat. Kort sagt undesøker boka hvor langt man er villig til å gå for kjærligheten. Villøye følger Johannes til fangeleiren hvor han er utstasjonert, og der blir hun nødt til å lukke øynene for alle overgrepene mot sitt eget folk. Handlinga er lagt til ei kaotisk tid i finsk historie, og deler av historien foregår i Finnmark, faktisk i Ifjord hvor bestemora mi er fra…

 

Fra Eddy til Edouard

 

image

 

I «Fra Eddy til Edouard» fortalte Edouard Louis om den selvbiografiske romanen Farvel til Eddy Bellegueule. Dette var forresten det sterkteste forfattermøtet på programmet. Eddy vokste opp i en fattig familie i den franske arbeiderklassen, og som homofil i et miljø hvor maskulin styrke og vold er to sider av samme sak, kunne han hverken passe inn eller overleve. Flukt var eneste utvei. I Farvel til Eddy Bellegueule forteller Edouard om en klassereise og om utslettelsen av Eddy Bellegueule. Edouard Louis er for øvrig stor fan av Knausgård og lovpriser selvbiografiens politiske potensial.

 

 

Kinas sønner og døtre

 

image

 

Siden jeg elsket Himmelgraven (2005), gikk jeg selvfølgelig og hørte på den kinesiske journalisten Xinran. Hun snakket både om Tapte døtre og om Buy me the sky, som kommer på engelsk til våren. Mens Tapte døtre forteller historien om alle jentebarna som er ofre for Kinas strenge ettbarnspolitikk og adoptert bort til utlandet, forteller Buy me the sky om konsekvensen politikken har hatt for de små familieenhetene i Kina og for samfunnet som et hele, om barn som er ekstremt overbeskyttet og om en praksis hvor man heller dreper enn å utsette seg for raseriet til en ettbarnsmor… Xinran fortalte en usedvanlig sterk historie!

 

Josef Yohannes og Urban Legend

 

image

 

Før jeg «legger på» må jeg fortelle om Josef Yohannes som har tegnet en tegneserie, Urban legend, med en afrikansk superhelt. Yohannes superhelt er ikke overfladisk og flat som superhelter flest, han er tvert imot et ekte menneske. Josef Yohannes menneskekjærlighet og initiativ for å skape en bedre verden gjorde dypt inntrykk på meg, så jeg skal helt klart lese Urban Legend .  Det skal forresten du også, så fremt jeg får bestemme 🙂

 

The end!

Kategorier:Annet

Tagged as:

Legg igjen en kommentar

