Annet

Norsk litteraturfestival i Lillehammer: oppsummering, del 1

Det er første gangen jeg besøker Norsk litteraturfestival i Lillehammer og jeg kan ikke si annet enn at festivalen oversteg alle mine forventninger. Under finner du en liten oppsummering, del 1.

 

Krimsalong med Thomas Enger og Hans Olav Lahlum

 

image


Thomas Enger er journalist, skriver drivende god journalistkrim og har i tillegg gitt ut ungdomsboka Den onde arven som stakk av med Uprisen i fjor. Enger snakket på krimsalongen først og fremst om serien om journalisten Henning Juul, som til nå er solgt til 26 land. Bøkene er i utgangspunktet frittstående, men serien består i tillegg av et stort mysterium som oppklares i den kommende femte, og siste boka. Jeg har lest de to første bøkene og anbefaler serien varmt.

Maurtue Print Hans Olav Lahlum er historiker og skriver klassisk, historisk krim i tillegg til sakprosa. Lahlum var som vanlig veldig morsom og serverte oss en hel rekke små anekdoter. «Helten» i Lahlums krimserie er Kolbjørn «K2» Kristiansen. Serien er skrevet etter mønster av den klassiske detektivromanen, men Lahlum har sin egen personlige vri. Politibetjenten hans er ikke den skarpeste kniven i skuffen, han fungerer i prinsippet som hjelper og løpegutt for den hemmelige rådgiveren sin, den eminente detektiven Patricia Louise I. E. Borchmann – en klassisk lenestoldetektiv som løser saken fra rullestolen sin. Jeg hatet den første boka i serien. Men når sant skal sies leste jeg den som lydbok på en skitur hvor skiene kladdet og humøret var på bunn, men siden jeg likte oppfølgeren veldig godt, velger jeg å tro at skiføret har skylda for at debutromanen hans falt igjennom hos meg…

 

Dystopibonanza

 

image

 

Soledad_riss.inddDi morgen blir alt mørktystopiene er populære som aldri før, og på «Dystopibonanza» snakket Ubokredaktør Nina Aalstad med Sigbjørn Mostue og Tor Arve Røssland om deres bidrag til sjangeren. Mostue har skrevet I morgen er alt mørkt. Brages historie som stakk av med årets Upris. Røsslands Soledad var også nominert. Førstnevnte er en slags zombieapokalypse, den andre en postapokalyptisk fortelling om ei ung jente som tilsynelatende er eneste overlevende etter en verdensomspennende katastrofe.

Forfatterne snakket ikke bare om sine egne bøker, men nevnte også noen titler som de selv har blitt inspirert av, blant andre Cormac McCarthys Veien, George Orwells 1984 og Animal Farm og John Wyndhams I triffidenes dager.

 

Stille eksistenser. Helle Helle

 

image

 

f16e54d6f17ca2d9abdb1fcb6b8efd6b02893c079e376811a988abb9Helle Helle er blant Danmarks ledende prosaister og snakket i «Stille eksistenser» om den siste boka si, Hvis du vil, som er nominert til Nordisk råds litteraturpris. Helle Helle er kjent for sin ordknappe prosa og for sine oridinære, litt stille hovedpersoner som hun helst setter i en verst tenkelig situasjon. I Hvis du vil har de to heltene ikke bare gått seg vill i skogen, men også i sine egne liv.…

Helle Helle hadde en flott samtale med forfatter Eivind Hofstad Evjemo, og møtet ga meg lyst til å titte nærmere på den kritikerroste romanen hennes.

Kategorier:Annet

Tagged as:

4 replies »

  1. (Takk for sist)
    Pilgaard stod på mitt program også. Det siste jeg gjorde før jeg satte meg på toget var å hente boka hennes på bib, men så ble festivalen alt for travel/sosial til lesing, og arrangementet krasjet med noe annet. Godt at de nevnte Sa Mor – for det var det første som slo meg – deretter at den lignet (nesten irriterende mye) på Eides Mottro – og Selmas, som jeg nå har glemt hva heter – sorry – Avbrutte Forsøk. Betyr dette at det bare ikke har lest disse bøkene i Danmark? Uansett jeg skal lese – selv om jeg nå sannsynligvis har brukt opp hele bloggposten min i dette kommentarfeltet.
    (Loe sliter jeg med -)

    Dystopier og Atwood var det jeg hadde sett for meg at festivalen skulle dreies eg om – begge deler gikk jeg glipp av – det plager meg litt, men jeg kommer nok over det. Helle så jeg lese onsdag – så det er greit. Har du lest boka? Hva synes du? Bloggkritikken har vært udelt (me ex.) negativ.

    Lik

    • (Takk for sist selv 🙂 )
      Jeg har ikke lest Selmas bok selv om jeg har lånt den med meg hjem fra biblioteket 100 ganger. Men når du sier det sånn får jeg vel låne den en gang til. Oppdrag Mottro har jeg heller ikke lest, så jeg er opplagt på bærtur. Jeg likte hverken Naiv. Super eller Doppler, Vareopptelling derimot, holdt jeg på å kikne av av. Og når vi først snakker om Loe, leste han (på et annet arrangement) opp fra si kommende bok, en fortsettelse av Doppler. Det han leste var ustyrtelig festlig, så kanskje han er blitt morsommere med årene?

      Jeg har ikke lest Helle. Dette er ikke litteratur jeg vanligvis ville ha plukket med meg. Jeg har en forestilling om at bøkene hennes er for lite dramatiske for meg. Men jeg vet jo ikke. Kanskje tar jeg feil. Jeg er uansett klar for å la meg imponere.

      Lik

  2. Jeg gjorde den tabben og starte Doppler på lydbok – lest av Loe – og har unngått alt av Loe etter det – også Vareopptelling. Har i etterkant skaffet meg Doppler på papir, men du vet, det er så mye annet å lese, osv osv. Før jeg begynte på Pilgaard var altså koblingen til Loe den første og største bøygen å komme over. Men – jeg er ennå i begynnelsen på boka, så hva som helst kan skje. Likte forøvrig både Tatt av Kvinnen og Naiv.Super (minus enkeltelementer.)

    Heller er det motsatte av dramatisk – de fleste som ikke liker – kaller henne kjedelig og klager over at det er ingenting som skjer, (som delvis stemmer -), så hvis dramatikk er negativt i dine øyne – kan Helle være drømmeforfatteren. Den jeg liker best er Ned til Hundene. Årets var ok, men et stykke ned på lista.

    (takk for alt? – drømte jeg det?)
    (gltemte: Avbrutte Forsøk er ustyrtelig morsom – i de delene som handler om mor – resten er oppveksttypisk, men det sier jeg fordi jeg var midt i Jarle Klepp da jeg leste den.)

    Likt av 1 person

    • Nei, du drømte ikke 😜😂 Jeg syntes det var så ustyrtelig festlig, men så våknet feigskiten i meg og sensurerte…

      Jeg skal titte på Selma. Jeg har likt alt det andre jeg har lest av henne også har jeg tenkt at elevene sikkert ville likt Rekken med Avbrutte forsøk.

      Lik

Legg igjen en kommentar

