Fantastisk litteratur

Zombieromanen for deg som hater zombier! Øystein Stenes Zombie Nation

Zombie-NationTittel: Zombie Nation
Forfatter: Øystein Stene
Forlag: Gyldendal, 2014
Sjanger: fantastisk litteratur, zombie-roman
Sider: 312

Jeg er ikke spesielt glad i zombier. Vemmeligere skapninger skal man leite lenge etter. Men når jeg likevel skulle prøve meg på zombie-sjangeren var Zombie Nation, et norsk alternativ, et naturlig valg. Zombie Nation er mitt første møte med Øystein Stene, som har hele fire romaner, en tegneserie, en rekke kortfilmer og en spillefilm på samvittigheten.

Hovedpersonen i Zombie Nation er Johannes van der Linden. Johannes våkner opp på zombiøya Labofnia i Nord-Atlanteren en dag i 1989. Lemmene er stive, koordinasjonsevnen dårlig. Hvor han kommer fra og hvordan han kom dit har han ingen formening om. Som en foreløpig løsning innkvarteres han hos en viss Pedro og settes til å arbeide i Labofnias byarkiv. Det passer han egentlig utmerket, for Johannes er en vitebegjærlig zombie. Ikke bare lurer han på hvem han er og hvor han kommer fra. Han lurer også på hvorfor han er så kald og følelsesløs. I byarkivet finner han en hel masse informasjon om Labofnia, og det blir snart klart at menneskene siden dag én har forsøkt å skjule øyas eksistens for menneskeheten…

Zombie Nation er memoarene til Johannes van der Linden, og historien er skrevet ned i etterpåklokskapens lys. Hvert kapittel innledes med generelle faktaopplysninger, og mens denne delen oppsummerer Labofnias og zombienes historie, forteller Johannes sin egen historie i memoarene sine. På denne måten får vi både det personlige og det historiske perspektivet. Det jeg likte best med boka er alle konspirasjonsteoriene og den sømløse måten zombiemytene er integrert i fortellingen på. I tillegg synes jeg at det var kjekt å se historien gjennom zombiens øyne. Det som er spesielt med Zombie Nation er at zombiene her er ofre. I denne boka har menneskene fått tildelt skurkerollen. Fremmedfrykt må kunne sies å være et sentralt motiv i denne boka, som for øvrig er mye bedre enn forventet. Noen lykkelig historie er det ikke, imidlertid er den forbausende fengende. Ja, Zombie Nation er zombieromanen for deg som hater zombier! Kanonbra bok! Anebefales varmt!

Andre om boka: VG, Julie, Bergen tidende, Akershus leser, Radionova, Eidsvoll bibliotek

5 replies »

  1. Bra skrevet omtale!=) Nå fikk jeg lyst å plukke den opp igjen! Hadde lånt den på mitt lokale bibliotek,men fikk ikke sjans til å lese den. Så det var ikke pga jeg ikke likte den at den ikke ble konsumert(aka lest).,men pga jeg hadde ikke tid til å lese den. jeg selv liker kjempe godt zombie-sjangeren, og lest litt av zombie litteratur som «zombie survival guide» av Max Brooks(hvis jeg ikke husker helt feil forfatter). Men uansett, jeg tror kanskje denne her vil falle i smak!=)

    Likt av 1 person

    • Du bør absolutt plukke den opp igjen. Den er kjempefin. Jeg har ikke lest noen flere zombieromaner bortsett fra I morgen er alt mørkt, som vel bare kan kalles zombieroman under tvil. Zombie nation ga mersmak. Skal lukte på Håndtering av udøde av Lindqvist. Den har stått ulest på hylla i mange år…

      Lik

Legg igjen en kommentar

