Annet

Enlinjes-omtaler

Jeg har vært skikkelig treg til å skrive anmeldelser de siste tre månedene, og er helt ok. Det var jo det som var planen. Å trappe gradvis ned. At jeg ikke har skrevet, betyr imidlertid ikke det samme som at jeg ikke har lest. Jeg har pløyd gjennom en hel liten haug med bøker, de fleste i jobbsammenheng. Med såpass mange uanmeldte bøker på samvittigheten, er grunnen beredt for billige løsninger. Her er mine siste enlinjes.

 

Britt Karin Larsen: Det vokser et tre på Mostamägg

Det vokser et tre på Mostamägg

Knallstart på serien om livet på Finnskogen på 1800-tallet

 

Sigbjørn Skåden: Våke over dem som sover

Våke over dem som sover

Det skurrer og skurrer. Vi er ikke helt på samme frekvens, Skåden og jeg…

 

Anne Kyong-Sook Øfsti: Si at vi har hele dagen

Si at vi har hele dagen

Overbevisende om adoptert identitet

 

Siv Wyller: Hockeysveis fører til dårlige rim

Hockesveis fører til dårlige rim

Hockeysveishumor for Enebakkfolk!

 

 

Charlotte Glaser Munch: Alt jeg vil er å kysse deg

Alt jeg vil er å kysse deg

Lille ekorn og Kvitt med en lykkelig slutt

 

 

Alf Kjetil Walgermo: Kjære søster

Kjære søster

Komprimert, lettlest Facebook-roman om sorg, savn og skyldfølelse

 

Dav Pilkey: Kaptein Supertruse og de drittleie doene

kaptein Supertruse og de drittleie doene

Jepp! Her har dere en helfrelst Kaptein Supertruse-fan 🙂

 

 

Øyvind Vågnes: Sone Z

Sone Z

Diffust om en dystopisk fremtid

 

 

Brynjulf Jung Tjønn: Så vakker du er

Så vakker du er

Poetisk og vakkert om havet, døden og kjærligheten

 

Per Nilsson: Hjertets fryd

Hjertets fryd

Victoria for ungdom!

 

 

E. Lockhart: Vi var løgnere

Vi var løgnere

Denne skal jeg prakke på absolutt alle! Og jeg advarer. Ikke prøv å si nei! Før du vet ordet av det, har du den i bakhodet… (Psst. Jeg har skrevet litt om boka her)

 

 

John Williams: Stoner

Stoner

For de av dere som synes det er kult å lese om det kjedelige livet til en professor i litteratur bare fordi alle andre gjør det… 😜

 

 

Jo Nesbø: Blod på snø

Blod på snø

Bortreist på ubestemt tid møter Hodejegerne på 70-tallet

 

 

Merete Junker: Venuspassasjen

Venuspassasjen

For en skuffelse! Lurer på om Riverton-komitéen satte opp nominasjonslista i fylla…

Kategorier:Annet

Tagged as: ,

12 replies »

  1. Dette var lurt! Jeg har flere bøker fra i fjor og et par fra i år som jeg ikke har skrevet om ennå og som jeg har dårlig samvittighet for ( selv om det er meg selv som kom opp med den glupe ideen å skrive om alt jeg leser) Har lest fire av disse: Stoner,Vi var løgnere, Si at vi har hele dagen og Kjære søster.
    Ønsker deg en fin lørdag 🙂

    Lik

    • Jeg har gitt opp å skrive om alt, det tar for mye tid. Jeg kommer til å flytte en del av arbeidet over på Bibliotekbloggen, i alle fall omtalen av ungdomsbøkenesom jeg leser i arbeidstida.

      Lik

  2. Siden jeg bare har lest 2 av disse, satser jeg på 100% enighet. Stoner var absolutt ikke like geniale som alle påstår – og det var ting som skurret hos Skåden, blant annet dette, som selvfølgelig også kan bunne i min egen uvitenhet, med at det er en annen overgrepskultur i nord – og alle skjønte hva han mente med ‘stuntet’ sitt.
    Uansett – god påske!

    Lik

    • Der sa du det, det var det som skurret hos Skåden. Kanskje hele bildet er overforenklet? Man skal se seg selv i stuntet, men jeg så bare nok et overgrep som sa mer om personen enn om kulturen, og da ble det jo helt meningsløst. Men kanskje er det bare meg som ikke klarer å kjøpe påstanden om at HELE samfunnet godkjenner denne typen overgrep. Uansett, så lenge man ikke gjør det, faller stuntet på stengrunn og alt man ser er en overgriper…
      Stoner var god, men ikke SÅ god 🙂
      GoD PåSKe!!!

      Lik

  3. Jeg er av dem som elsket Stoner, men så hørte jeg den bli lest på svensk av Bjørn Granath, og det var aldeles nydelig lest.
    Sone Z like jeg sånn ganske passe bra.
    Har Junkerpassasjen her- er den virkelig så dårlig? Har nok å lese, så mulig denne kan nedprioriteres da, spesielt hvis den ikke fenger etter femti sider..
    Ha en fin påske.:)

    Lik

    • Sone Z var ok, men litt for diffus, jeg fikk ikke noen tydelige bilder av den fremtidige verdenen. En firer kanskje? Venuspassasjen er deffinisjonen på en treg start. På side 125 hadde det ennå ikke skjedd noe, og resten av boka var også ganske kjedelig. Plottet var uoriginalt, og «vrien» på slutten hadde man regnet seg frem til for lenge siden. En forglemmelighet! Terningkast tre, max, synes nå jeg, men jeg ser jo at den har fått høyere score på Bokelskere 😎 . Uansett. Jeg kan ikke skjønne hva den gjør på nominasjonslista..

      Lik

  4. Har ikke og hadde ikke tenkt å lese noen av disse bøkene. Nå er jeg litt i stuss, for jeg klikket på Vi var løgnere linken… Burde jeg ikke ha gjort!:-) God påske!

    Lik

    • Jeg var veldig skeptisk, men ble nysgjerrig av Ubok sin anmeldelse. Nei, denne må du titte nærmere på. Kanskje biblioteket ditt har den som ebok?

      Lik

  5. Geniale omtaler! Det er flere her jeg vil lese, og blir glad når jeg ser de gode setningene dine treffer disse 🙂 Hjertets fryd leste jeg for hundre år siden, og fikk et flashback til studietiden og min første mailvenn, Per Nilsson, en filosof i Umeå (som ikke var samme person som forfatteren, men veldig interessant å maile med) God påske 🙂

    Lik

  6. Så hyggelig at du liker dem. Hjertets fryd var helt annerledes enn jeg hadde forventet. Jeg var snar å prakke den på noen andre, for å si det sånn 😁 God påske!

    Lik

Legg igjen en kommentar

