Annet

Enlinjes-omtaler

Det var ikke alt jeg leste i fjor som jeg rakk å skrive om. Noen av bøkene ble forbigått i stillhet, andre orket jeg ikke å skrive om fordi alle andre skrev om dem akkurat da. For å bøte på skaden – her velger jeg å late som om at noen faktisk bryr seg – har jeg skrevet en linje om noen av bøkene som av forskjellige årsaker falt ut.
 

Erlend Loe: Doppler

image

Jeg husker den ennå, så helt håpløs var den vel ikke…

 

Erlend Loe: Muleum

image

Likte den bedre enn Doppler, ja

 

Parinoush Saniee: Det som ventet meg

image

Usedvanlig sterkt om en kvinneskjebne i Iran

 

Arto Paasilinna: Den klønete skytsengelen

image

Harens år kan bare gå og legge seg!

 

Agatha Christie: Liket i biblioteket

image

Gjennomsnittlig

Agatha Christie: Og dermed var det ingen

og dermed

Jeg skjønte ikke det der med at fortelleren skulle være morderen, for det er han jo ikke, så gikk det plutselig opp for meg at det var i en annen bok og at jeg faktisk har lest den. Hvor svimmel kan man bli? Uansett. Dette er Christie på sitt beste! (Ok, det var visst mer enn en linje…)

 

Agatha Christie: Barneselskapet

Barneselskapet

Gjesp!

 

Kate Atkinson: Liv etter liv

image

Jeg sover ennå

 

Julie Otsuka: Buddha på loftet

image

Det ble litt masete med alle de stemmene…

 

Maria Semple: Hvor ble du av, Bernadette?

image

Jeg elsket alle de stemmene!

 

Vladimir Sorokin: Snøstormen

image

Denne boka kunne jeg ha tenkt meg å skrive selv

 

Ian McEwan: Ved Chesil beach

image

Grei nok, men langt fra like bra som Om forlatelse

 

Jo Nesbø: Sønnen

image

Jeg skjønner ikke hva alle klaget sånn for…

 

Stein Ståle: Åndemasken

image

Hørespill. Forkortet! Tror at alt det kule er klippet bort…

 

Harriet B. Stowe: Onkel Toms hytte

image

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor den er kanonisert

 

Haruki Murakami: 1Q84, bok 3

image

Wow!

 

Ida Hagazi Høyer: Under verden

image

Bra! Litt småguffen og med masse ekle rotter

 

Majken von Bruggen: Månefjellet

Månefjellet

Jeg forlanger en annen slutt!

 

Lars Mytting: Svøm med dem som drukner

image

Hvorfor i all verden skal alle verk være så jævla åpne? Alle dere som klager kan bare ta dere en bolle!

Jojo Moyes: Et helt halvt år

 

image

Alle dere som skryter kan ta dere en bolle…

 

William Golding: Fluenes herre

image

En av de frykteligste historiene jeg har lest, og beste!

 

Bernhard Bekett: Genesis

image

Ærlig talt! Det omslaget røper jo alt!

 

Didrik Morits Hallstrøm: Krø

image

For så vidt, men den er jo ikke så veldig skummel da…

 

Tor Arve Røssland: Svarte-Mathilda

image

Full av klisjeer, men arvingen likte den!

 

Sally Simukka: Rød som blod

image

Jeg ble så skuffet!

 

Gabrielle Zevin: Herr Fikrys litterære liv

Herr fikrys

Bokelskerens drømmebok!

 

 

Kategorier:Annet

Tagged as: ,

21 replies »

  1. For en herlig måte å ta igjen det tapte, og Ja, klart vi bryr oss! Ser jeg er enig i mange av kommentarene dine, har lest 8 av disse bøkene. Tror jeg må lese Under verden, for Unnskyld var virkelig bra. Ha en super torsdag!

    Liker

  2. Å, dette skulle jeg ha tenkt på også, har en del som jeg har leste i fjor men som jeg ikke har skrevet om enda,og som jeg hadde planer om å skumlese før en eventuell omtale men når skal det blir når det kommer nye bøker en hele tiden vil lese? Har lest fem av disse, noen er jeg enig med deg i mens andre ikke. Ha en fin torsdag 🙂

    Liker

    • Det er jo bare å kjøre på. Jeg har ikke copyright på opplegget. Mener at Solgunn gjorde noe liknende for ei tid tilbake 🙂 Ha en fortsatt fin dag!

      Liker

  3. Herlig måte å gjøre det på, Kari! Jeg fikk nesten lyst til å herme, det er så mange bøker som har blitt forsømt i 2014 – de har jeg dårlig samvittighet for.

    «Doppler» tror jeg at jeg kom halvveis i i fjor, den var ikke for meg. Men altså, sove etter «Liv etter liv»?! Jeg har hold på med den i sikkert et år nå – ikke fordi den ikke er god, for det syns jeg virkelig at den er, jeg elsker den litt og vil at den skal vare så lenge som mulig. «Genesis», «On Cesil Beach» og «Herr Fikry» likte jeg alle tre, èn av dem likte jeg bedre enn de to andre – du kan jo gjette hvilken det var 😉 «Fluenes herre» sitter i meg enda det er minst ti år siden jeg leste boka. «Krø», «Svarte-Mathilda» og «Et helt halvt år» har jeg alle liggende på vent.

    Ønsker deg en fortsatt flott torsdag!

    Liker

    • Kan du ikke bare herme. Forøvrig er det ikke meg du hermer etter, jeg mener at Solgunn gjorde noe liknende for en tid tilbake. Jeg og «Liv etter liv» gikk veldig dårlig overens. Det ble for mange gjentakelser og for lite driv i fortellinga, men jeg har ikke noe problem med å skjønne at andre liker boka. Det var vel også derfor jeg ikke orket å skrive om den, den er ikke dårlig, den var bare ikke noe for meg.

      «Genesis» likner veldig på Karel Capeks robot-romaner, så jeg fikk en følelse av å ha lest dette før. Hyggelig at du likte innlegget forresten. Ha en fortsatt fin dag 🙂

      Liker

  4. Smart. Ein kan faktisk (ofte) samanfatta kva boka handlar om og kva ein tykkjer om boka i ein einaste setning. Eg har heller ikkje omtalt alle bøkene eg las i fjor, men laga i staden nokre samleinnlegg og eit par «kulepunktomtalar».

    Liker

  5. Så lurt!! Foreløpig leser jeg ikke så mange bøker at jeg ikke rekker å lage omtaler, men skulle det en gang bli slik, så kan det godt hende jeg stjeler ideen. Fantastisk bra!! Og morsomt 🙂

    Liker

  6. Ja, hvorfor ikke? Smart. Har vel to-tre bøker jeg ikke har skrevet om fra i fjor, men det er nok for lite til one-liners.. hm.
    Enig i Fikrys. Likte Iranboka ganske godt. (den har jeg ikke blogget om) Bernadette og Buddha, me like. Mytting er kjekk, boka too much, selv om historien var spennende. Skal jeg ta meg en bolle?
    IQ84 toppers! Krø- fiiin! 6 bøker lest av dine.

    Liker

    • Ja, du får ta deg ei bolle du også, i all vennskaplighet 🙂 Jeg hørte boka som lydbok på fjellturer i høst. Passet perfekt til formålet!

      6 av 26 er slett ikke verst, det var jo tross alt en del «gamliser» her. Tipper at du likevel leste flere bøker enn meg i fjor.

      Tre enlinjers blir kanskje litt snaut, ja. Men for all del, bruker man fantasien, finner man sikkert på noe morsomt å fylle ut innlegget med 🙂

      Jeg syklet og hørte Buddha på lydbok, det er mulig at det var kombinasjonen trim, buddha, lydbok som tok knekken på leseopplevelsen…

      Liker

  7. Strålende ide, både nå og da Solgunn gjorde det (tror forøvrig hun brukte 3 linjer -)
    Jeg har prøvd å stjele konseptet flere ganger, men ender alltid opp med å miste kontrollen over tastatur og fingre.

    Ja, ja til Under Verden, et massivt NEI til Fikry.
    Jeg har lest forbausende mange av disse og morer meg med å se at vi ikke er helt på linje, Sønnen feks (min første Nesbø), og den om kollektivjapanerne som jeg likte godt, Fikry som jeg ikke forstår noen kan like (selv om jeg er alene her). Krø som var sånn passe, er ser vi ut til å være enige og Barneselskapet som ikke var det helt store (enig der også)
    , ok da kanskje jeg ikke har lest så mange, det bare ser slik ut fordi jeg ikke gidder hverken Mytting eller Murakami – mm Mytting kommer på kortlista, da må jeg revurdere.
    Last og least – William Golding – fantastisk!

    Liker

    • Du skal se at vi egentlig er enige om ganske mye, hvis vi bare får tenkt oss litt om. Herr Fikry er en lettvekter, lest på en dag og flott til sitt bruk. Buddha på loftet passet ikke å lese som lydbok på sykkel, det ble for slitsomt med alle stemmene, Mytting-boka kunne med fordel vært kuttet ned, men det var ikke noe som irriterte meg, en god historie som passer utmerket som lydbok for de av oss som ikke bryr oss om at historien er overtydelig. Men hva har du imot Murakami? Nå ble jeg nyskjerrig 🙂

      Liker

    • Fikry syntes jeg var så provoserende dårlig, sikkert fordi jeg hadde tillatt meg forventninger etter alt skrytet, og syntes forsida var koselig, at jeg klasket den sammen halveis og ga den bort til ei fremmed dame som ga meg skyss. (sviktende kollektivtrafikk på landet).
      Kanskje var den bedre på engelsk.

      Murakami?
      Jeg vet ikke, vi finner liksom aldri tonen. Har ikke lest IQ84, men både Kafka, Sputnik, After Dark og ei jeg aldri husker navnet på Eventyrland? Tok meg noen bøker før jeg gikk over fra egne begrensninger (alle andre forstår utenom meg), til mannens feil. Jeg synes ikke det er dårlig, bare svært oppskrytt.

      Liker

      • Jeg har full forståelse for begge. La meg si det sånn, jeg har jobbet såpass lenge som bibliotekar at jeg vet hvem jeg ikke ville ha anbefalt Fikry for. Det er ikke stor litteratur, men hvis man liker denne typen lettvektere, er det stor sannsynlighet for at man vil like den, selv om ingen regel er uten unntak. Smaken er som baken, den er delt, og det synes jeg er helt greit 🙂

        Liker

Legg igjen en kommentar

