Dystopier

Ernest Cline: Ready Player One

likesJReady player oneeg er inne i en god steam. Jeg liker alt. Absolutt alt! Til og med det jeg ikke liker. Som å lese bøker på engelsk som handler om dataspill.

Settingen i Ernest Clines Ready Player One er lagt til en dystopisk fremtid. Vi befinner oss i USA i år 2044. Det er slutt på oljen, de multinasjonale selskapene gjør som de selv vil og forskjellene mellom fattige og rike er enorme. Verden er ikke bare deprimerende, den er også ubeboelig, og hovedpersonen i boka, nerden Wade Watts, gjør som alle andre, han rømmer inn i cyberspace, i OASIS – en virtuell utopi hvor du kan være den du vil. Han går til og med på skole der.

OASIS er skapt av multimillionæren James Halliday. Da han dør, testamenterer han formuen sin til den som klarer å løse gåtene i spillet hans, til den som finner påskeegget han har gjemt i OASIS. Alle jakter på skatten, også de store multinasjonale selskapene, for den som eier OASIS, eier hele verden…

Jeg hadde strengt tatt ikke regnet med at jeg skulle like denne boka. Men det gjorde jeg. Særlig det økonomiske og miljøpolitiske perspektivet. Fiksjonsuniverset i Ready Player One kan tolkes som en direkte konsekvens og en forlengelse av høyrebølgen i verdenspolitikken hvor vi uten å mukke tar fra de fattige og gir til de rike, hvor vi ikke bare gir blaffen i miljøet, men også gir nasjonale og multinasjonale selskaper alt for stor makt samtidig som vi begrenser individets rettigheter til det minimale.

I Ready Player One er individets rettigheter en saga blott, de er flyttet fra virkelighetens verden og over i eventyrets – i OASIS. Så når Wade Watts jakter på Hallidays påskeegg, er det ikke bare pengene som står på spill, men hele verden, rettighetene til alle individene både i den virkelige og den virtuelle. Ready Player One er imidlertid ikke bare et moderne eventyr, en actionthriller hvor helten spiller om prinsessa og halve kongeriket, den er også en reise i 80-tallets populærkultur, som er det mønsteret som OASIS er bygd opp etter. Ready Player One er ei fantastisk bok! Anbefales varmt! Du trenger ikke å være spiller for å like den. Boka, som i disse dager filmatiseres, er oversatt til norsk og bærer den engelske tittelen Ready Player One.

2 replies »

  1. Jeg blir like glad hver gang jeg finner noen som oppdager og elsker denne boka! En av de største høydarane mine i 2011. Måtte sjekke når jeg leste boka, og det viser seg at det er på dagen 3 år siden jeg skrev min egen bokomtale 🙂

    Lik

    • Den har stått på leselista mi siden den ble utgitt. Jeg er bare litt treg av meg. Så bra at du også likte den, selv om det ikke kom som noen bombe, vi liker vel ofte de samme bøkene 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

