Lett blanding

Tre lydbøker: Jorden rundt på 80 dager, Harens år og Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap

Helt tilfeldig kom jeg til å høre tre reisefortellinger på rappen. Morsomt nok kan alle tre også karakteriseres som (humoristiske) røverhistorier og eventyrromaner. Bøkene jeg snakker om er Jules Vernes Jorden rundt på 80 dager (1873), Arto Paasilinnas Harens år (1975) og Romain Puértolas Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap (2013). Av disse tre likte jeg Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap og Jorden rundt på 80 dager best. Humor er vanskelig. Enten treffer den eller så treffer den ikke, og Harens år var fullstendig skivebom…

jordenJules Vernes Jorden rundt på 80 dager handler om den eksentriske Phileas Fogg som vedder tjue tusen pund i Reformklubben på at det går an å reise rundt jorden på 80 dager. Fogg setter av sted, med politiet i hælene. Inspektør Fix mistenker nemlig Fogg for å være forbryter…

Fogg reiser med tog, båt og elefant, han redder ei indisk kvinne fra å bli brent på bålet og blir angrepet av indianere på togturen over det amerikanske kontinentet. I hælene har han hele tida inspektør Fix, som stadig forsøker å lure Foggs tjener Passepartout til å forråde sin herre.

Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over denne boka! Den har utvilsomt overlevd tidas tann og appellerer like godt til den moderne leseren som til den historiske. Cappelen Damms lydbokutgave, en opplesning av Damms 1994-utgave, gjenfortalt for ungdom av Hans Braarvig, er i likhet med de fleste klassikerne som i ettertida utgis som ungdomsbøker riktignok både tilrettelagt og forkortet og varer bare i 4 timer, men til tross for min skepsis til forkortede utgaver, kan jeg ikke si annet enn at bearbeidinga av teksten virker grei. Likevel ville jeg ha foretrukket en fullstendig utgave om den fantes som lydbok. Hvorom allting er. Jorden rundt på 80 dager er actionpreget, med full fart og spenning, og boka tåler godt å sammenliknes med moderne eventyrromaner som Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant og Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap.

den fantastiskeRomain Puértolas Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap handler om inderen Ajatashantru Satel Quavarsa som reiser ens ærende fra India til Frankrike for å kjøpe spikerseng på Ikea. Ajatashantru er både fakir og småsvindler, og han har lurt folket i landsbyen sin til å tro at han trenger denne senga som han egentlig har tenkt til å selge så snart han kommer hjem igjen. Reisen går imidlertid ikke helt som planlagt. Ikke bare erter Ajatashantru på seg den hevnlystne sigøyneren som kjører han til Ikea, han klarer også å bli innestengt i et Ikea-skap som uheldigvis blir sendt til England. Det markerer starten på en lang, lærerik reise…

Humoren i Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap er lun og varm, og består blant annet av blødmer som dette:

Ajatashantru Satel Quavarsa (som blant annet av utlendinger kunne radbrekkes til Å-ja, Tarzan-trusa tel kua vårs)[…].

Boka er faktisk riktig så fornøyelig, men historien har også en alvorligere undertone: Et sentralt motiv er innvandringspolitikken i Europa, og boka maner til forståelse og nestekjærlighet. Som i reiseberetninger flest, modnes også vår oppfinnsomme helt Ajatashantru i løpet av reisen, som for øvrig ender med noe langt annet enn spikerseng fra Ikea…

harens årArto Paasilinnas Harens år fikk jeg ikke til. Om jeg ikke akkurat kan påstå at humoren minner om Erlend Loes, minner i alle fall boka om Doppler, som jeg hverken syntes var spesielt underholdende eller morsom. Hovedpersonen i Harens år er journalisten Vatanen, som i likhet med Andreas Doppler vender det borgerlige livet ryggen. Vatanen etter at han og fotografen hans så vidt har unngått å kjøre i hjel en hare på landeveien langt inne i de finske skogene. Vatanen tar seg av haren, og dette vennskapet markerer starten på en lang reise…

Av respekt for Paasilinna skal jeg ikke si så mye om Harens år. Jeg nøyer meg med å konstatere at jeg har lest bedre bøker av ham og at dette helt opplagt var ei bok for noen andre…

1 reply »

Legg igjen en kommentar

