Lett blanding

Elisabeth Gifford: Historien om huset ved havet

Hisorien om huset ved havetHistorien om huset ved havet av Elisabeth Gifford er satt sammen av to parallelle historier, en i fortid og en i nåtid. Nåtidshistorien handler om Ruth og Michael, som nylig har kjøpt en gammel prestegård ved havet på ei øy på Hebridene. De skal pusse den opp og starte vertshus. Ruth har hatt en vond oppvekst i London, men mora var fra Hebridene og huset ved havet vekker minner om barndommen. En dag finner Ruth og Michael skjelettet av en baby under gulvplankene på prestegården. Skjelettet er misdannet og det kan faktisk se ut som om babyen var en havfrue. Hvilke hemmeligheter skjuler presteboligen? Ruth begynner å nøste i saken.

Fortidshistorien forteller om Alexander Ferguson, prest på øya på 1860-tallet. Alexander er godhjertet, men naiv, og tror oppriktig at det finnes havfruer ute på storhavet. Alexander er helt besatt av regionens havfruemyter og skriver ned alle historiene han kommer over. Til slutt klarer han faktisk å løse mysteriet bak myten, men verden vil ikke tro ham. Ikke før Ruth snubler over løsninga over hundre år senere…

Jeg leste Historien om huset ved havet på stranda i sommer, og jeg kan ikke annet enn å si at boka passet utmerket til formålet. Den er spennende og lettfordøyelig, samtidig som jeg faktisk lærte noe om selkie-mytene og Hebridene. Det som driver historien i boka fremover, er spenninga knyttet til hemmeligheten bak selkie-mytene. Hva var det egentlig folk så? Dette mysteriet løser hovedpersonen i nåtidshistorien samtidig som hun modnes som menneske og finner nytt ståsted i tilværelsen. Historien om huset ved havet er en av de bedre dameromanene jeg har lest, men jeg kan likevel ikke sverge på at historien vil feste seg i minnet. Boka er fort lest og fort glemt, men flott underholdning er det!

Andre bloggere om boka: Tine, Bente, Karin, Solgunn og Lene 

6 replies »

  1. Rett bok på rett sted til rett tid, er utrolig viktig, og her ser jeg at du har truffet perfekt. Det er sant som du sier, det er høy her-og-nå-faktor på denne boken, men det er helt greit. Håper du får en fin helg 🙂

    Liker

  2. Jeg må bare få sagt det. Jeg setter stor pris på alle postene dine. Jeg selv jobber i en bokhandel der kundene forventer at du skal ha lest hver eneste side i hver eneste bok som finnes i butikken, noe som rett og slett ikke er mulig. Derfor er det veldig greit å suge til seg informasjonen du poster og ta ting derfra. Tusen takk! 🙂

    Liker

    • Så veldig, veldig hyggelig! Det er ikke så forferdelig mange som leser bloggen min, og jeg skriver vel mest for å huske bøkene selv, så jeg kan anbefale dem videre på jobb, eventuelt brenne dem, alt etter som 🙂 Jeg leser også mange anmeldelser, det er jo som du sier veldig vanskelig å anbefale noe man ikke vet noe om…

      Liker

  3. Denne står her i hyllen min, men jeg hade båe glemt den og hva den handlet om. Jeg ser at det kunne være en bok jeg kunne lese innimellom de mer krevende Murakami bøkene. Takk for flott tips 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

