Lett blanding

Karen Viggers: Fyrvokterens kone

Viggers_FyrvokterensKoneKaren Viggers Fyrvokterens kone (2012) bet jeg meg merke i utelukkende på grunn av ei anna bok hvor settingen er lagt til et fyr i Australia, nemlig Lys mellom to hav av M. L. Stedman. Karen Viggers bok kan dessverre ikke måle seg med denne, så langt i fra. Jeg ble faktisk så skuffet over Fyrvokterens kone at jeg valgte å plassere den i søppelbøtta etter endt lesing for å forhindre vennene mine i å kaste bort tid på den.

Hovedpersonen i Fyrvokterens kone er gamle Mary, som reiser tilbake til øya Bruny utenfor Tasmania for å forsone seg med fortida si før hun dør. I mange år bodde Mary på et avsidesliggende fyr på Bruny sammen med mannen og barna sine. Nå er barna voksne og mannen er død, og Mary skulle egentlig bare ha slappet av og kost seg i livets høst. Men Mary bærer på en hemmelighet så stor og tyngende at hun egentlig ikke vil forholde seg til den. Nei, helst vil hun ta den med seg i grava…

Synsvinkelen i boka skifter mellom Mary, skogvokteren på Bruny og Marys yngste sønn, som sliter etter at kona forlot ham da han var stasjonert på Antarktis. Miljøskildringene i boka er veldig gode, Antarktis og Bruny er skildret med stor kjærlighet, og når det ikke holder, er det fordi selve historien er tynn og personskildringene dårlige. Særlig gjelder det skildringa av sønnens kjæreste og Marys datter, som er så endimensjonale i fremstillinga at det ikke går an å tro på dem. Fyrvokterens kone tilhører den typen historie som jeg elsker å hate. Boka forteller ingenting om verden som man ikke vet fra før, og historien er så intetsigende at naboens sladderhistorier langt på vei er å foretrekke. Styr unna!

2 replies »

  1. Nå måtte jeg tilbake å lete litt her, mener bestemt at jeg har lest denne og det hadde jeg, men jeg har ikke skrevet et ord om den og ikke husker jeg noe særlig heller, så den har nok ikke gjort særlig inntrykk på meg da. Det er jo greit å vite hvilke bøker man skal styre unna også.

    Lik

Legg igjen en kommentar

