Annet

Tidenes beste kriminalromaner

For ei tid tilbake oppfordret jeg deg til å være med å kåre tidenes beste kriminalromaner ved å sende inn liste over de ti beste kriminalromanene du har lest. Jeg fikk ikke inn så mange svar: Tidspunktet er antakelig feil, i tillegg vil jeg tro at mange synes det er vanskelig å rangere krimfavorittene sine. En av de få som har sendt inn liste over sine favoritter, er Berit. Hun har i tillegg skrevet en veldig bra bloggpost om sine favoritter. Innlegget hennes kan du lese her.

Jeg kan dessverre ikke sette opp noen ordentlig liste med de få svarene jeg har fått inn. Men jeg har ikke gitt opp topplista, på ingen måte! For å få den til, ser jeg meg imidlertid nødt til å endre litt på spillereglene. Altså. I tiden fremover kommer jeg med jevne mellomrom til å oppdatere topplista, samtidig som jeg skal forsøke å si noe om ei av bøkene som ligger på toppen. Underveis holder jeg åpent for stemmegivning, og jeg håper at så mange som mulig hiver seg med og stemmer. Har du ikke ti favoritter, fører du opp så mange du har. Du kan stemme her.

Den foreløpige topplista ser slik ut, med poengsum til høyre. Heretter kommer hver bokstemme til å få ett poeng, og synes du bøkene på toppen har for mange poeng, får du la være å stemme på dem.

 

774b93fce00a902bb3b0ba1b2a5c8f807524e7073967fe3c5d2a964da3f0a57fcf978c347faa8f88fe2e67ce3184c6078134fe8fa43fe756

Skarlagenssalen894e5f03d0619952a4b500c13ee75a526d41de2596e350d4456050d0

 

 

 

 

 

 

  1. John Dickson Carr: Sort messe (30)
  2. Bernhard Borge (André Bjerke): Døde menn går i land (18)
  3. H.K. Fauskanger: Skarlagenssalen (15)
  4. Umberto Eco: Rosens navn (15)
  5. Bernhard Borge (André Bjerke): De dødes tjern (13)
  6. Dashiell Hammet: Malteserfalken (12)
  7. Agatha Christie: Mord på orientekspressen (10)
  8. Sjövall og Wahlöö: Udyret fra Säffle (9)
  9. John le Carré: Spionen som kom inn fra kulden (9)
  10. Bernhard Borge: Enhjørningen (8)
  11. Stein Riveron (Sven Elvestad): Jernvognen (8)
  12. Dorothy L. Sayers: Dødsklokkene (7)
  13. Raymond Chandler: Den lange søvnen (7)
  14. Kurt Aust: Vredens dag (6)
  15. Gunnar Staalesen: Falne engler (6)
  16. John Dickson Carr: Dødstånet (5)
  17. Agatha Christie: Og dermed var det ingen (5)
  18. Sjövall og Wahlöö: Døden tar buss (5)
  19. Tom Egeland: Sirkelens ende (4)
  20. John le Carré: Muldvarpen (4)
  21. Henning Mankell: Den hvite løvinnen (4)
  22. Arthur Conan Doyle: En studie i rødt (4)
  23. Håkon Nesser: Menneske uten hund (3)
  24. John Ajvide Lindqvist: Menneskehavn (3)
  25. Yrsa Sigurdardottir: Jeg vet hvem du er (2)
  26. Stieg Larsson: Menn som hater kvinner (2)
  27. Sigrun Christiansen: Bortreist på ubestemt tid (2)
  28. Dan Brown: Engler og demoner (1)
  29. Maurits Hansen: Mordet på maskinbygger Roolfsen (1)
  30. Jo Nesbø: Snømannen (1)
  31. Agatha Christie: Doktoren mister en pasient (1)

 

 

H. K. Fauskanger: Skarlagenssalen eller Det røde rom gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser

skarlagenSom du ser av lista over, ligger H. K. Fauskangers Skarlagenssalen på en foreløpig tredjeplass. Vel fortjent, spør du meg. Helge Kåre Fauskanger (f. 1971) er forfatter og filolog. Han har studert hebraisk, gresk, koptisk og religionsvitenskap, og han debuterte i 2009 med den satiriske romanen Fullmåne over Uroba. I 2012 kom hans første kriminalroman, Sherlock Holmes-pastisjen Skrinet. I fjor kom den frittstående oppfølgeren Skarlagenssalen. De to kriminalromanene har samme forteller, Oskar Prods Brattenschlag.

Skarlagenssalen er en kriminalroman i André Bjerkes ånd, hvor hendelsene balanserer på grensen mellom det naturlige og det overnaturlige. Som i Bjerkes bøker, tar også Fauskangers Skarlagenssalen utgangspunkt i et gammelt sagn, og mens Bernard Borge fungerer som forteller, forfatter og/eller utgiver i Bjerkes romaner, er Fauskangers Brattenschlag forteller og forfatter i Skarlagenssalen. Jeg skal ikke si så mye mer om Skarlagenssalen enn at den er uhyre bra. Den er faktisk vellykket både som kriminalroman og fantastisk fortelling. Selv om boka kan karakteriseres som krimgrøsser, er den likevel ikke spesielt skummel. Den er faktisk mer humorisisk, noe som skyldes forfatteren lek med den gamle krimgrøssjangeren. Liker du André Bjerkes bøker, vil du helt sikkert glede deg over Fauskangers Skarlagenssalen også. Høres dette spennende ut? Jeg har skrevet en litt nerdete anmeldelse av boka her.

CWAs liste over tidenes hundre beste kriminalromaner ser slik ut. Det vi skal forsøke å få til her her, er ei liste som er mer representativ for norske forhold. Bli med og stem da vel på http://karibb.polldaddy.com/s/tidenes-beste-kriminalromaner

2 replies »

  1. Denne lista har jeg beklageligvis helt glemt.. Håper jeg får gjort det i løpet av sommeren. Mange kjente på denne lista.. men mange jeg ikke har lest, men bare hørt så mye om at jeg nesten tror jeg har lest dem; som Sort messe, De dødes tjern og Rosens navn (som jeg har sett på film flere ganger..)

    Lik

Legg igjen en kommentar

