Annet

Ti klassikere jeg har lyst til å lese

Det går trått med lesinga for tida og enda verre går det med blogginga. Så ille er det imidlertid ikke at jeg ikke har latt meg inspirere av Julie til å tråkle sammen ei liste over klassikere jeg burde ha lest, eller rettere sagt har lyst til å lese.

83a5d56dd94f4f51101b39a93d385404956e8959908b1b573fd05407 58340fa30b881916f0e82917eaeac582a9e171ed774ddb95b1d4fd83 ba2fbd2526fcf9205f249902a3e896c40f09260f46791285fb6a2dae d157d9e89ae047bdf81abc8d7af602fb2eeb4d68e4fcf11225898c88

 

 

 

 

 

 

  1. Slottet i Otronto av Horace Walpole

Jeg har skrevet hovedoppgave om fantastisk litteratur, lest hauger og dunger av fantastiske fortellinger, men Slottet i Otronto har jeg ikke lest. Jeg lurer stadig på hvorfor den ikke er oversatt til norsk?

  1. Mansfield Park av Jane Austen

Jeg er veldig glad i Jane Austen, men har ennå ikke lest Mansfield Park. Boka ligger i bokhylla.no, så jeg har egentlig ingen unnskyldning for ikke å ha lest den.

  1. Kater Murrs refleksjoner og livsanskuelser av E.T.A. Hoffmann.

Djevelens eliksirer har jeg lest to ganger, og jeg kommer sikkert til å lese den en tredje gang. Kater Murr har jeg imidlertid ikke lest. Skulle ønske at den ble gjenoversatt til norsk og at Nasjonalbiblioteket digitaliserte den gamle oversettelsen.

  1. Månesteinen eller Den hvite dame av Wilkie Collins

Jeg har lest Poes kriminalfortellinger, Doyles kriminalromaner, men ingenting av Wilkie Collins. Det må jeg få gjort noe med snart!

  1. Idioten av Fjodor Dostojevskij

Dostojevskij er et must, og paranoiaromanen Dobbeltgjengeren er en favoritt sammen med Brødrene Karamasov. Jeg burde imidlertid absolutt ha lest Idioten. Jeg har lydfila liggende på iPoden min, så noen unnskyldning for ikke å ha lest den har jeg ikke, bortsett fra at den varer og varer og varer. Og selv om det er ei god nok unnskyldning for meg, er den vel ikke helt allment akseptert…

  1. Kosakkene av Lev Tolstoj

Kosakkene plukket jeg frem på biblioteket i dag, men jeg klarte å glemme den igjen sammen med Vladimir Sorokins Snøstormen, som jeg hadde tenkt å skrive en ultrakort anmeldelse av. Anmeldelsen kommer likevel, Kosakkene får vente.

  1. Vidunderlige nye verden av Adous Huxley.

Etter planen skulle jeg egentlig ha lest Vidunderlige nye verden allerede som del av et leseprosjekt. Men hele prosjektet strandet i Katie Kitamuras Inn i skogene, som tok knekken på leselysta og som jeg aldri klarte å fullføre…

  1. Lord Peter og giftpennen av Dorothy L. Sayers

Dødsklokkene av Dorothy L. Sayers er en av de beste kriminalromanene jeg noensinne har lest, så jeg skal absolutt lese flere av romanene hennes.

  1. Jorge Luis Borges’ Samlede fiksjoner

Labyrinter er noe av det mest fascinerende jeg noensinne har lest, så jeg har veldig lyst til å lese Borges Samlede fiksjoner.

  1. Ivo Andrić Broen over Drina

Broen over Drina av Ivo Andić har jeg hatt lyst til å lese siden jeg leste Téa Obrechts Tigerens kone. Boka er tilgjengelig i bokhylla.no.

Hvilke klassikere har du lyst til å lese?

I tillegg til Julie, har også Beathe, Elida og Ann Helen laget liste 🙂

Kategorier:Annet

8 replies »

  1. Her var d mange klassikere som jeg ikke har vurdert å lese tidligere, men nå ble jeg litt nysgjerrig på noen av de:-) Som Broen over Drina og idioten. Har da planer å lese Mansfield Park. Elsker Jane Austen:-)Ha en fin sommerdag og håper d vil gå bedre med blogginga etterhvert.Er i feriemodus, så da blir d litt sånn sporadisk blogging fremover:-) Kos deg!

    Liker

    • Broen over Drina må jeg få lest snart, og Mansfield Park. Dostojevskij skal jeg prøve meg på senere i sommer som lydbok, så får vi se hvordan det går. Ha en fortsatt fin sommer 🙂

      Liker

  2. Her var det flere bøker jeg måtte notere meg så tusen takk for tips om bøker og NB. Nå fikk jeg endelig registrert meg der, men er det slik at man må lese bøkene på pcen? Jeg prøvde å registrere meg på bibsys men er det kun for ansatte i bibliotekene det kanskje? Jaja, jeg fant flere bøker som jeg kunne tenke meg å lese så det skal nok gå greit likevel. Det går litt trått med både lesing og blogging her også om dagene, så vi er vel flere som er litt i feriemodus. Ha en fin dag 🙂

    Liker

    • Bøkene i bokhylla.no må du lese på nett, og du trenger ikke registrere deg noe sted for å lese dem. Det er kanskje litt knotete å lese på pc, det går mye bedre på nettbrett, særlig fint er det jo å lese bøker som ikke er så lange. Jeg bruker egentlig bokhylla mest til faglitteratur, det ligger utrolig my nyttig der, men leser også kortere romaner digitalt. Du kan selvsagt låne hva du vil i papir fra NB, men da må du bestille via ditt lokale bibliotek.

      Liker

  3. Nå minnet du meg på at jeg kjøpte Snøstormen for lenge siden. Takk for det. Hadde fullstendig glemt den, og Sorokin er god, så det går jo ikke. Har du forresten skrevet noe om Djevelens Eliksirer? Jeg har den hjemme, men vet ingenting om den annet enn at den ser ut som noe jeg kan like. Tolstoy skuffer sjelden og Broen Over Drina vil jeg også lese.

    Liker

Legg igjen en kommentar

