Barn & Ungdom

John Green: Hvem er du, Alaska?

Hvem er du, Alaska?John Green er en av verdens mest anerkjente ungdomsbokforfattere, og han er ikke uventet også en av de mest populære forfatterne på skolebiblioteket hvor jeg jobber. John Green er født i Indianapolis, oppvokst i Orlando i Florida, har studert engelsk og religionsvitenskap på Kenyon Collage i Ohio og debuterte som forfatter i 2005 med Hvem er du, Alaska? Han har til sammen gitt ut fem ungdomsbøker, Will Grayson, Will Grayson sammen med David Levithan. På norsk foreligger pr. i dag forfatterens debutroman Hvem er du, Alaska? (2005, norsk utgave 2013), Faen ta skjebnen (2013) og Papirbyer (2008, norsk utgave 2014).

Hovedpersonen og jeg-fortelleren i Hvem er du, Alaska?, 16 år gamle Miles Halter, trives ikke på skolen sin i Florida og bestemmer seg for å begynne på pensjonatskole i Alabama i stedet. Miles er outsider, leser utelukkende biografier, har en forkjærlighet for kjente personers siste ord og drar til Alabama på leting etter «Det Store Kanskje»: «Jeg drar på leting etter etter et Stort Muligens» var dikteren Rabelais siste ord. På Culver Creek, som skolen heter, finner Miles snart nye venner i den smarte, smågærne Chip Martin og den impulsive, men beleste Alaska Young som han snart forelsker seg i. Chip, Alaska og Miles utgjør sammen med noen andre elever på skolen en eksentrisk liten gjeng, som finner på alskens galimatias slik at livet på skolen blir alt annet enn grått og kjedelig…

Hvem er du, Alaska? er delt inn i et før og et etter; halve boka er en nedtelling til en bestemt hendelse, resten handler om det som skjer etterpå. Boka starter som en typisk high school-fortelling, og denne delen forteller om alt det morsomme og det vanvittige som skjer på skolen, den ulykkelige kjærlighetshistorien er selvfølgelig også med. Etter den skjebnesvangre hendelsen endrer imidlertid alt seg, og boka får en langt alvorligere undertone.

Jeg valgte å lese Hvem er du, Alaska? på grunn av to andre amerikanske oppvekstfortellinger som jeg likte veldig godt: Fordelene ved å være veggpryd av Stephen Chbosky og Redderen i rugen av J. D. Salinger. Jeg var nemlig veldig nysgjerrig på om John Greens bok kunne måle seg med disse to. Det kan den! Det gikk kanskje litt tregt med lesinga til å begynne med, lenge lurte jeg på hvor Green egentlig ville med historien sin. Jeg burde imidlertid ha stolt på ham, for bøkene hans er jo kjent for sine viktige temaer. For ikke å røpe for mye, skal jeg bare si at Hvem er du, Alaska? handler om oppvekst og identitet, om å gå seg vill i eget liv og om viktigheten av å tilgi både seg selv og andre. Boka er veldig god og den anbefales varmt!

Andre blogger om boka: BibliotekbloggenDraumverda, Ringstabekk, Vest-Agder leser, Siljes skriblerier, Barnas leserom, LeseHorden

8 replies »

  1. Etter å ha lest Faen ta skjebnen er det vel ingen vei utenom denne. Høres ut som den tilfredsstilte dine forventninger, så da kjører jeg på og skaffer meg denne. En blir aldri for voksen for å lese gode ungdomsbøker!

    Lik

    • Jeg likte den veldig godt etter at det gikk opp for meg hvor Green ville med fortellinga. Jeg tror forresten at jeg likte den bedre enn Faen ta skjebnen. Ja, jeg måtte til og med tørke noen tårer, og jeg lar meg vanligvis ikke bevege så lett av bøker… Og jeg er enig med du, man blir aldri for gammel for gode ungdomsbøker.

      Lik

  2. Trur kanskje at eg også likte Hvem er du, Alaska bedre enn Faen ta skjebnen (liker forøvrig så mykje betre dei originale titlane på desse to bøkene; Looking for Alaska og The Fault in Our Stars…). Skal snart lese Paper Towns, og er spent på korleis den er i forhold til dei to eg har lese. Syns det er eit godt teikn at både vi og ungdommen har sansen for Green sine bøker:)

    Lik

  3. Likte godt Faen ta skjebnen og har Paper town liggende på vent så jeg ser frem til den. Denne står høyt på ønskelisten min og når det nevnes at den er bedre enn faen…. så skyves den oppover på listen!

    Lik

    • Jeg ble veldig positivt overrasket. Jeg skal ta en titt på Faen ta skjebnen-anmeldelsen din. Jeg var inne i en periode med bloggtørke akkurat da jeg leste Faen ta skjebnen, og nå er det for seint å skrive om den.

      Lik

Legg igjen en kommentar

