Barn & Ungdom

Liv Marit Weberg: Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til

Jeg blir

Liv Marit Weberg (f. 1988) er bosatt i Oslo, har sin forfatterutdanning fra Norsk barnebokinstitutt og holder i dag på med en mastergrad i nordisk litteratur på Universitetet i Oslo. Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til (2014) er hennes første roman.

Hovedpersonen i Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til er en ung kvinne som flytter til Oslo for å studere. Uheldigvis roter hun seg bort i byen på vei til skolen første skoledag. Hun kommer for sent til første oppmøte, feiger ut og drar sporenstreks tilbake til skoeskehybelen sin, hvor hun blir værende helt til utbetalingene fra lånekassa stopper opp. Motvillig ser hun seg nødt til å finne en jobb…

Jeg-personen i Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til har et ekstremt unnvikende forhold til livet, og hun forsøker vel egentlig å innbille seg selv at det er greit å sitte alene på hybelen og se livet passere forbi. Temaet i denne humoristiske lille boka er faktisk ganske alvorlig, hovedpersonen kan vel strengt tatt sies å lide av sosial fobi, selv om hun i boka ikke har fått noen diagnose. Hun tar imidlertid ikke problemene sine så veldig seriøst, hun skyver dem hele tiden foran seg og prøver ikke så veldig hardt å passe inn.

Til tross for sitt alvorlige tema, er Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til likevel ganske fornøyelig. Hovedpersonens unnvikelsesadferd er satt helt på spissen: Hver gang det oppstår en pinlig situasjon, gjør hun den enda pinligere med sine bortforklaringer og forsøk på å stikke seg vekk. Humoren kan faktisk minne litt om Kjersti A. Skomsvolds i Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg og Erlend Loes i Naiv. Super. Likte du dem, vil du sikkert også like Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til. Målgruppen for boka er ungdom i alderen 12-16 år, men siden hovedpersonen er student, tror jeg egentlig at boka passer best for unge voksne. Kan absolutt abefales!

Andre blogger om boka: Beathes bokhylle, Flukten fra virkeligheten, Så rart, Bokmerker

2 replies »

  1. Denne står blant de bøkene jeg hartenkt å lese i sommer. Det var fint å lese at noen skrev om den så jeg kunne få et større innblikk i hva jeg skal lese om 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

