Annet

Vil du være med å lage liste over tidenes beste kriminalromaner?

Da jeg for ei stund siden delte CWAs liste over tidenes hundre beste kriminalromaner, ble jeg så grundig slått av sjefen min at selvbildet mitt holdt på å bli helt ødelagt. Jeg ble slått med hele 52 romaner og jeg innser at jeg aldri kommer til å ta igjen det forspranget. For moro skyld har jeg heller tenkt å lage ny liste. En egoistisk grunn? Joda, helt klart, men så er heller ikke det den egentlige grunnen til at jeg ønsker å lage ny liste. CWAs liste er fra 1990, den inneholder ingen norske titler og har for stor opphopning av enkeltforfattere. Lista er rett og slett ikke lenger så veldig representativ, og har vel egentlig heller aldri vært det sett fra et norsk ståsted…

Jeg håper selvsagt at DU vil være med på å lage ny liste ved å stemme frem dine favoritter. Skriv opp det du mener er tidenes ti beste kriminalromaner i kommentarfeltet under, på skjemaet under, eller send mail til karibrendenbech@gmail.com. Lista skal rangeres, så det er viktig at favoritten din står øverst. Jeg holder åpent for stemming ut juni.

 

Under er mine favoritter:

  1. John Dickson Carr: Sort messe
  2. Bernhard Borge: Døde menn går i land
  3. H. K. Fauskanger: Skarlagenssalen
  4. Dorothy L. Sayers: Dødsklokkene
  5. Dashiell Hammet: Malteserfalken
  6. Umberto Eco: Rosens navn
  7. Arthur Conan Doyle: En studie i rødt
  8. John Ajvide Lindqvist: Menneskehavn
  9. Sigrun Christiansen: Bortreist på ubestemt tid
  10. Agatha Christie: Doktoren mister en pasient

 

11 replies »

    • Så fint! Jeg skulle ideelt sett ha lest noen flere kriminalromaner før jeg lagde mi lista, 😉 men jeg stoler på at dere får med dere det jeg har glemt 🙂

      Liker

    • Robert Wilson og Vidar Sundstøl er veldig bra, og fortjener vel egentlig en plass på lista. Jeg skulle ha satt opp Lajla Rollstad, Nekronauten, men jeg glemte den i farta. Den er veldig gjennomført og annerledes og fortjener en plass.

      Liker

    • Så fint at du vil være med, har ikke fått så mye respons, men det er jo lenge til fristen går ut. Det er vanskelig å begrense seg til 10. Jeg burde kanskje hatt med flere norske, men, men, nå er det for sent 🙂

      Liker

Legg igjen en kommentar

