Klassikere

Alexandre Dumas: Greven av Monte Cristo

Greven av Monte CristoAlexandre Dumas d.e. (1802-1870) er en av Frankrikes mest kjente og kjære forfatter. Blant hans mest berømte verk er De tre musketerer (1844) og Greven av Monte Cristo (1844-45). Begge bøkene har vært jevnlig filmatisert.

Edmond Dantès skal akkurat til å gifte seg med vakre Mercedes da han blir utsatt for et komplott og kastet i fengsel. Han er på tur til å miste håpet da han etter mange år i den beryktede fangeborgen Châteu d‘If endelig klarer å flykte. Før flukten avslører en medfange beliggenheten til en stor skatt. På øya Monte Cristo finner Dantès skatten. Han skifter navn til greven av Monte Cristo og begynner deretter å planlegge hevnen sin…

Greven av Monte Cristo er en spennende, handlingsmettet roman om Dantès søken etter hevn over sine fiender, og historien er så bra at boka utvilsomt fortjener sin hedersplass i verdenslitteraturen. Dessverre har lydbokutgaven jeg leste en stor svakhet: Halve boka klippet bort uten at innholdet er ordentlig redigert. Resultatet er at man av og til ikke skjønner hva som skjer. Det man imidlertid forstår, er at store deler av teksten er klippet bort. Denne utgaven er riktignok tilrettelagt for ungdom i alderen 12-16 år, men tilrettelegginga er såpass dårlig at man heller burde valgt en annen bearbeiding av teksten eller tilrettelagt den på nytt. Jeg synes forøvrig at det er synd at forlagene ikke opplyser om hva som er redigerer bort og hvorfor, og jeg synes også det er synd at de ikke heller gir ut de fullstendige utgavene. Så hvis du skal lese denne boka, burde du kanskje heller velge Johanne Buviks oversetteles som sist ble utgitt på Bokklubben i 2000, den er fullstendig. Du finner den i fulltekst i bokhylla.no

Andre blogger om boka: Lines bibliotek

5 replies »

  1. Jeg har et eksemplar av boken stående ulest i hyllen. Kanskje dette er det som skal til for at jeg skal få fingeren ut? Min bok kom ut i en serie Aschehoug ga ut i 2008 som de kalte «Berømte bøker», kanskje jeg er mer fornøyd med den, enn du var med din forkortede utgave. Takk for supert lesetips!

    Liker

    • Den originale teksten er på over 800 sider fordelt på to bind, jeg tror kanskje at også din utgave er forkortet. Men, det er vel kanskje ikke samme utgave som jeg leste likevel, min varte tross alt bare i 5 timer…

      Liker

    • Og pst, du må absolutt lese den. Det er noe magisk over de klassiske franske romanene fra 1800-tallet:) Jeg liker selvsagt ikke alt like godt, men denne var eventyrlig..

      Liker

  2. Jeg var på øya If utenfor Marseille i fjor, og Dumas hentet visstnok inspirasjon fra nettopp dette stedet. – Så var også to av cellene oppkalt etter greven og hans venn. Absolutt grunn nok til å lese romanen. Hele romanen 🙂

    Liker

    • Dit hadde det vært gøy å dra! I mellomtiden får jeg kose meg i snøværet 😦 med ei god bok. En fullstendig utgave av et eller annet…

      Liker

Legg igjen en kommentar

