Barn & Ungdom

Carolyn Keene: Frøken detektiv og Slangekolonien

SlangekolonienCarolyn Keene er pseudonymet Stratemeyerforlaget brukte på forfatterne som skrev bøkene om detektiv Nancy Drew, den populære detektivserien for barn og ungdom som ble utgitt i årene fra 1930. Forfatterne fikk honorar for manuset de skrev, men avsto fra rettighetene til verket og skulle i følge avtalen heller ikke senere stå frem som forfatter av frøken detektiv. I forbindelse med filmen Frøken detektiv – Nancy Drew i 2007 er pseudonymet tatt i bruk igjen og nye titler er utgitt. Persongalleriet er det samme som tidligere, men samfunnsbildet er modernisert.

I Frøken detektiv og Slangekolonien, som tilhører den originale serien, snubler Nancy og Bess over et mysterium med en merkelig sekt som kaller seg Slangekolonien. Sekten holder til i nærheten av Lindegården, og det er jenta som bor på gården, Millie, som forteller om alt det merkelige som skjer i Slangekolonien. Nancy blir nysgjerrig og drar til Lindegården sammen med Bess og Millie for å undersøke saken nærmere…

I barndommen var jeg en stor tilhenger av frøken detektiv, og jeg tenkte at det kunne være morsomt å lese noen av bøkene på nytt igjen som lydbok sammen med sønnen min. Adaptasjonen av Frøken detektiv og Slangekolonien fra bok til radioteater virker helt grei, selv om jeg egentlig ikke kan sverge på det, det er tross alt skrekkelig lenge siden jeg leste boka. Jeg fikk imidlertid en mistanke om at dette ikke er blant de beste bøkene om Nancy Drew – plottet er nemlig temmelig uoriginalt og løsninga på mysteriet er både fantasiløst og kjedelig. Når det er sagt likte sønnen min boka godt, så jeg tror nok at vi ved en senere anledning kommer til å prøve oss på en ny frøken detektiv. Det er tross alt grei underholdning, særlig på lange bilturer.

 Noen som husker dette?

Frøken detektiv-spillet

 

5 replies »

  1. Jeg samler på gamle Frøken Detektiv og Nancy Dew. De er jo ganske formelpreget, men det fungerer i alle fall i et nostalgisk perspektiv :-). Og ja, jeg husker spillet!

    Lik

Legg igjen en kommentar

