Krim og spenning

Ragnar Enger: Krypet

Enger_KrypetRagnar Enger er en av få forfattere som har fått manuset sitt antatt av forlaget på første forsøk, uten noe mer om og men, og det gjør en nysgjerrig. Hva er det denne forfatteren har som andre mangler? Ragnar Enger er født på Hønefoss i 1986. Han er utdannet samfunnsøkonom, jobber i Finansdepartementet og bor i dag på Ås utenfor Oslo. Enger debuterte med kriminalromanen Krypet på Cappelen Damm i februar i år.

Krypet er en politiroman og en psykologisk thriller. Ni år gamle Ingrid Stenshagen, dattera til en av Oslos kriminelle, blir funnet knivstukket og kvalt ved Sognsvann. Mordet settes snart i forbindelse med en gammel sak. På midten av nittitallet ble to barn og en ung kvinne myrdet på liknende vis og dumpet i samme område. Problemet er bare at saken allerede er oppklart og at den skyldige fremdeles sitter i fengsel. Er det begått et justismord? I så fall går det en seriemorder løs i Oslo…

Førstebetjent Sigurd Støle settes på saken sammen med kollegaen Ninni Enger. Saken er såpass alvorlig at politiet hyrer inn psykiateren Torgrim Schjeldrup til å tegne profil av gjerningsmannen. Torgrim er dyktig, og politiet har snart dannet seg et bilde av morderen. Men det er de ikke alene om. En leiemorder har nylig ankommet Oslo, og han er stadig ett skritt foran politiet i jakten på morderen…

Krypet er en kort, lettlest og veldig godt skrevet kriminalroman. Det er et godt driv i fortellinga helt fra starten av, og jeg tror nok at jeg hadde elsket denne boka, hadde det ikke vært for en altfor opplagt mordgåte. Boka har i tillegg et par andre små svakheter. For det første synes jeg at leiemorderen kom litt i veien for handlinga i boka, for det andre er bildet av førstebetjent Sigurd Støle og makkeren hans Ninni Enger altfor utydelig. Den eneste av politibetjentene som er godt skildret, er faktisk trønderen Ragnar Nyborg. Ja, merkelig nok er bildet av psykiateren Torgrim Schjeldrup mye klarere, og beskrivelsen av psyken til pasienten hans er overraskende god. Her har Enger gjort en veldig god jobb, selv om det er et godt stykke igjen til Dostojevskijs nivå.

Når vi først er inne på russiske forfattere, kunne jeg ikke unngå å legge merke til at førstebetjent Sigurd Støle, som er glad i klassisk musikk og Rachmaninov, antakelig også leser russisk litteratur. Jeg humret litt for meg selv da Sigurd på side femti omformulerer og bruker den berømte åpningssetninga i Anna Karenina: «Alle lykkelige familier likner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte». Dette fikk meg nesten til å tilgi Enger for å snyte meg for et mysterium.

Så hva er konklusjonen? Til tross sine svakheter er Krypet likevel en fin debut. Ja, jeg vil faktisk gå så langt som å hevde at forskjellige lesere vil oppleve denne boka veldig forskjellig, avhengig av hva de tidligere har lest. Jeg tror også at vi har mye godt i vente fra Ragnar Enger. Gleder meg til fortsettelsen!

Andre blogger om boka: Bokbloggeir, Born to be a reader, Rita leser 

 

2 replies »

  1. Setningen fra Anna Karenina fikk meg til å himle med øynene, for jeg viste bare at det har jeg lest før, uten å vite at det er en kjent setning fra en kjent bok. I alle fall, det ble mye himling før jeg var ferdig med denne boken, som i mine øyne bar preg av nybegynner. Vil gjerne høre fra noen som likte den bedre enn meg 🙂

    Liker

    • Det er opplagt mange svakheter her, men så synes jeg samtidig at boka er godt skrevet og at det er mye bra her. Jeg ble faktisk litt usikker, for på den ene siden tenkte jeg at mange ville reagere som deg og riste på hodet av blant annet dobbeltgjengermotivet og leiemorder-tråden, på den andre siden tenkte jeg at svakhetene i plottet kanskje ville gå andre hus forbi. Problemet er selvsagt at dersom man skjønner hvem morderen er, er det mye som vil virke veldig dumt…

      Liker

Legg igjen en kommentar

