Norsk skjønnlitteratur

Benedicte Meyer Kroneberg: Hvis noen ser meg nå

Hvis noen ser meg nå

Benedicte Meyer Kroneberg (f. 1972) er fra Oslo, men bor i dag på Hisøy utenfor Arendal. Hun har hovedfag i nordisk litteratur og jobber som lærer i ungdomsskolen. Som forfatter debuterte hun i 2010 med Ingen kan høre hvor stille det er, som ble etterfulgt av En rettferdig krig i 2012. Hvis noen ser meg nå (2013) er hennes tredje roman.

Mona og Vanja er eneggede tvillinger og like som to dråper vann. De kommer fra en helt vanlig familie, er sunne, friske og lykkelige og klare til å begynne på ungdomsskolen når boka åpner. For første gang skal de gå i hver sin klasse. Omtrent samtidig kommer de i puberteten, og merkelig nok reagerer de helt forskjellig på overgangsfasen fra barn til voksen. Mens Mona, den utadvendte og lettlivede tvillingen finner seg godt til rette i miljøet på den nye skolen og snart venner seg til den nye kroppen sin, sliter Vanja, som er mer innadvendt og usikker, både med løsrivelsesprosessen fra søstera og med å finne seg til rette i det nye miljøet og i kvinnekroppen sin, og snart begynner hun å utvikle en alvorlig spiseforstyrrelse.

Hovedpersonen i boka er Vanja, og vi følger henne det første halvåret av ungdomskolen i den perioden hvor spiseforstyrrelsen utvikler seg og hun sliter med å finne seg selv og sin plass i det sosiale felleskapet. Del to handler om den første tiden som student, del tre om Vanjas første halvår som ferdigutdannet lege i Oslo. Handlinga i boka er lagt til 80- og 90-tallet.

I Hvis noen ser meg nå er hovedtemaet identitet, og som i så mange andre moderne romaner er identitetsproblematikken også her knyttet til kroppen, oppvekst og sosiale relasjoner. Jeg må si jeg ble overrasket over denne boka. Både person- og miljøskildringene er meget gode. Beskrivelsen av Vanjas spiseforstyrrelse, hennes problemer med å passe inn og finne seg selv, Monas distansering fra søstera og hennes senere depresjon, alt er utmerket beskrevet. Også tidskoloritten har Kroneberg fått til, jeg kjente meg godt igjen både på 80- og 90-tallet. Jeg skal ikke si så mye mer enn at Hvis noen ser meg nå er ei bok du absolutt bør få med deg. Den er veldig bra! Benedicte Meyer Kroneberg er en forfatter som kommer til å utmerke seg i fremtida.

Andre blogger om boka: Bokstavelig talt, Lines bibliotek, Siljes skriblerier, Les mye, Lille Alexandria 

2 replies »

Legg igjen en kommentar

