Krim og spenning

2 lydbøker: Besettelsen av Vidar Sundstøl og Leve posthornet! av Vigdis Hjorth

BesettelsenBesettelsen av Vidar Sundstøl

Jeg har stor respekt for Vidar Sundstøl og gledet meg til å lese Besettelsen fordi Minnesota-trilogien var så god. Besettelsen tilhører kodelitteraturen og er første bok i en planlagt serie om journalisten Clive Ohre. Clive reiser til Alexandria for å skrive en reportasje om jakten på Alexander den stores grav for tidsskriftet «Lost Worlds». Ikke før er han fremme i Alexandria, så blir han overfalt og forsøkt frastjålet en gammel romersk mynt som han fikk hos (arkeolog)faren sin rett før han forsvant på mystisk vis i Pompeii på midten av 80-tallet da Clive bare var 14 år gammel.

Jakten på myntens hemmelighet og Alexander den stores grav fører Clive fra Alexandria til Italia og Island, og underveis i fortellinga blir han banket opp og forsøkt myrdet opp til flere ganger. Boka er slett ikke dårlig, men den mangler det lille ekstra som skal til for at den skal kunne utmerke seg blant de utallige spenningsromanene som utgis i dag. Besettelsen er nok hakket mer realistisk enn romanene til Tom Egeland og Dan Brown, de religiøse mytene og de store konspirasjonene er tonet ned, og det er en god ting, men boka mangler dessverre det drivet som er så karakteristisk for Egelands og Browns romaner. Besettelsen har fått varierende mottakelse. Karin koste seg for eksempel med boka, mens Berit klager over tempoet.

Leve posthornet!Leve posthornet! av Vigdis Hjorth

Jeg har aldri lest noe av Vigdis Hjorth før, så det var vel kanskje på tide. Leve posthornet! handler om Ellinor som er kommunikasjonsrådgiver i selskapet Kraft-Kom. Ellinor føler ingen glede ved tilværelsen. Livet er meningsløst, alt er rutine. Hun er vel egentlig allerede på sammenbruddets rand da hun må ta over jobben for Postkom for en kollega som ironisk nok tar livet av seg. Gjennom arbeidet med Postkom mot innføringen av EUs tredje postdirektiv, skal Ellinor etter hvert finne veien tilbake til livet…

Begynnelsen av boka var herlig. Hjorth skriver knakende godt og det er mye ironi og humor i fortellinga. Når jeg likevel klarte å ramle av lasset underveis, skyldes det at den ytre handlinga i fortellinga, fagforeningas kamp mot EUs tredje postdirektiv, ble for kjedelig, samtidig som jeg fant fremstillinga av de postansatte nedlatende og kunstig. Jeg holdt på å avbryte, og følte meg veldig lur da jeg plutselig kom på at jeg kunne la lydboka fortsette å spille i stua mens jeg fikset noe i kjelleren (unnskyld Vigdis!). Og skulle du sett! Snipp snapp snute, så var eventyret ute. Dette var kanskje ikke akkurat noe godt grunnlag for en seriøs anmeldelse, så les heller Solgunn sin, hun likte boka veldig godt, og Merete Røsvik Granlund sin, hun kaller boka «gjennomsiktig, men ekte».

4 replies »

  1. Hehe, ja sånn kan få lest (hørt)ferdig bøker fort. Jeg har prøvd metoden, og merker da ta jeg fort blir påkoblet ogjen hvis noe fenger interessen min under den passive lyttingen..
    Besettelsen har jeg jo bestemt meg for å lese.. men liker ikke at drivet er tregt.. men vi får se hva jeg synes, hvis resten er godt så går det jo an likevel å like ei bok. 🙂

    Liker

    • Du skal ikke se bort fra at du vil like den bedre enn meg. Karin antydet at boka kan være bedre enn lydboka, at de som leser boka kanskje liker den bedre enn de som leser lydboka. Det blir interessant å se hva du synes. Og hihi, jeg følte meg litt som en publikummer som forlater salen da jeg gikk fra boka. Fy skam 🙂

      Liker

  2. Flirer litt her – jeg har ikke tenkt på det alternativet når lydbøker begynner å gå meg på nervene 🙂 Jeg liker Vigdis Hjorth veldig godt og har lest flere bøker fra henne. Leve Posthornet ble jeg ikke så glad i, kan heller anbefale Hysj og ikke minst Snakk til Meg. Veldig bra!

    Liker

    • Litt morsomt og på langt nær slemt nok til å risikere hevnaksjoner som de i Vareopptelling av Loe 🙂 Jeg skal forsøke meg på Snakk til meg. Den har vi stående i hylla på biblioteket. Jeg tror nok jeg er en potensiell Vigdisfan.

      Liker

Legg igjen en kommentar

