Annet

Mål for 2014

I år har jeg lest 95 bøker. Jeg vet ikke om jeg kommer til å lese så mye mindre neste år, men jeg kommer helt sikkert til å bruke mindre tid på bloggen min. Jeg har gått lei og ser ikke noen vits i å holde på med noe som føles meningsløst. Jeg har likevel ikke lyst til å gi meg helt, det kan jo hende at ting endrer seg og at jeg kommer sterkere tilbake senere, og en oppdatering nå og da vil det uansett bli. Siden jeg bare skal fortsette i halv fart har jeg satt meg beskjedne mål for neste år. De er som følger:

  • 10 klassikere
  • 15 romaner, norsk, ungdom og voksen
  • 20 romaner fra bokhylla mi
  • 5 e-bøker

Jeg har så mange bøker stående ulest i bokhylla mi at jeg har innført kjøpestopp for hele neste år, så får vi se hvor lang tid det tar før jeg sprekker…

Godt nyttår alle sammen 🙂

Kategorier:Annet

12 replies »

  1. 95 bøker er veldig bra 🙂 Jeg håper ikke du gir deg helt. Selv om jeg ikke alltid er like flink til å kommentere, er bloggen din en stor favoritt hos meg. Du skriver godt og innsiktsfullt! Forstår imidlertid det med å gå lei. Jeg hadde også perioder i år hvor det buttet i mot, og da lot jeg bloggingen være. Det kjentes helt greit, også kommer man tilbake med ny giv senere.

    Ønsker deg et flott nyttår!

    Lik

    • Neida, jeg forsvinner ikke helt. Trenger bare å roe ned på tempoet. Det har blitt litt mye pliktlesing og pliktblogging i det siste, og da er det jo ikke noe morsomt lenger. Godt nyttår til deg og!

      Lik

  2. Håper heller ikke at du gir deg helt men jeg kjenner meg veldig godt igjen, man går innimellom lei og skjønner ikke helt vitsen med å holde på med dette. Har jo holdt på å gi meg to ganger i løpet av året, men kuttet istedet litt ned på antall innlegg en periode. 95 bøker er veldig bra og det ser ut som det er noen fine mål du har satt deg for det kommende året. Kjøpestopp har jeg ikke innført for neste år men jeg skal prøve å begrense meg enda mer til neste år, har en god del bøker stående i bokhyllene så jeg får ta meg et jafs der først og fremst… men så er det at jeg mangler en del novellesamlinger….og jeg er IKKE flink å bruke biblioteket, har litt fobi der rett og slett…. Kanskje noe jeg må jobbe med der… Ønsker deg et fint nytt leseår!

    Lik

    • Godt nytt leseår til deg og! Jeg kommer ikke til å gi meg helt. Skal i hvert fall forsøke å si noe om godbitene, de andre bøkene overlater jeg med god samvittighet til dere andre å anmelde i tida fremover 🙂

      Lik

    • Jeg kommer nok til å bli. Skal se om jeg ikke får gjort noe mer ut av «rare ting» spalten min. Den passer fint inn i lesemålene mine, å lese fra bokhylla 🙂

      Lik

  3. Det e ren tid for alt, og noen ganger må man pause. Godt å høre at du tross alt ikke legger opp helt.. Lesemålene dine for neste år virker gjennomførbare. Godt nytt år.:)

    Lik

    • Neida, jeg forsvinner ikke, og jeg kommer til å følge dere andre også. Jeg ble bare veldig umotivert. Jeg tenker å lese flere klassikere i 2014, og tror ikke målene er uoverkommelige. Jeg kan jo høre lydbok og strikke når jeg blir lei av å lese 🙂 Godt nyttår!!

      Lik

  4. Plikt er ikke noe gøy, nei. Jeg har følt det slik til tider jeg også, og det er (i lengden) en dreper for både blogg- og leselyst. Og når man har holdt på i 12 år, så er det vel en ganske stor sjanse for at man går på en smell etter hvert, selv om blogging i utgangspunktet har gitt meg utrolig mye og vært inspirerende og positivt. Så i 2014 skal jeg tenke mer hva jeg har lyst til, og mindre på hva jeg BØR/»MÅ», satser jeg på. 🙂
    Ønsker deg et godt nytt leseår. 🙂

    Lik

    • Det er imponerende at du har holdt på så lenge, og du har nok rett angående det med lystlesing. Jeg tror jeg har lest litt annen type bøker etter at jeg begynte å blogge, og jeg har etter hver opplevd det som slitsomt å skulle tvinge meg gjennom bøker jeg i utgangspunktet ikke ville lest, eventuelt avbrutt. Men ikke for det. Jeg har jo lært mye jeg og, men jeg tror nok likevel jeg skal hengi meg til lystlesinga i 2014. Godt nyttår og godt nytt leseår, Tone. Jeg er en stor tilhenger av bloggen din!!

      Lik

  5. Jeg er også skikkelig blogglei. Selv om det er kjempeartig og spennende med kommentarer og diskusjoner, så er det et lite press der også – ikke fra noen andre enn meg selv, men de siste ukene har det virkelig ikke fristet å blogge. Jeg kommer ikke til å stoppe med blogginga, men jeg har som mål å trappe kraftig ned, men så blir det vanskelig siden blogginga faktisk også er et arbeidsverktøy – det er jo når jeg skriver om bøkene jeg har lest at jeg danner grunnlaget for hva jeg skal prate om når jeg har litterære lunsjer, eller skal anbefale god litteratur på andre måter. Uten den skriveprosessen som bloggen tvinger meg til vil jeg kanskje glemme mange bøker – og det vil jeg jo ikke. Altså må jeg lese mindre, men blogge om det jeg leser 🙂

    Lik

    • Interessant det du sier der. Det er helt sant som du sier at man husker bøkene bedre når man skriver om dem, og det er jo viktig at man husker dem når man er bibliotekar. Når jeg ser på hva jeg leste i fjor, tenker jeg imidlertid at jeg kunne valgt mine bøker med større omhu. Det er jo i grunnen ingen vits i å lese bøker som selger seg selv 🙂 . Farvel Dan Brown med venner…

      Lik

Legg igjen en kommentar

