Barn & Ungdom

Mats Strandberg & Sara B. Elfgren: Ild

IldIld er andre bok i Mats Standberg og Sara B. Elfgrens Engelsforstrilogi, som i henhold til forlaget ikke er noe mindre enn en svensk verdenssensasjon. Serien kan nok ikke skryte av de helt store utlånstallene på skolebiblioteket, uten at det betyr så mye. Det er vanskelig å si hva som gjør ei bok til en suksess på biblioteket. At den filmatiseres eller anbefales av andre elever, hjelper imidlertid helt klart. Men tilbake til Engelsforstrilogien. Første og andre bok i serien, Sirkelen og Ild, kom på norsk i 2012. Bok tre, Nøkkelen, kommer i august neste år.

I Engelsfors utspiller det seg en krig mellom demoner og hekser, og denne krigen har allerede kostet to hekser livet da handlinga i Ild tar til. I begynnelsen var de syv. Syv elever på gymnaset i den gudsforlatte byen Engelsfors som plutselig en dag oppdager at de er hekser og må stå sammen i krigen mot demonene. De syv er veldig forskjellige, og de har helt opplagt problemer med å samarbeide. For å redde seg selv og verden fra demonenes overherredømme, må de imidlertid legge stridighetene til side. Hvis ikke vil de alle omkomme…

Jeg likte Sirkelen svært godt, og var derfor spent på oppfølgeren Ild. Men så skjedde det som pleier å skje når jeg leser serier med lang tids mellomrom. Jeg husket selvfølgelig ingenting av handlinga i forrige bok. Det gikk for så vidt greit, men jeg savnet resymeet som sin vane tro glimret med sitt fravær. Så nå har jeg endelig lært at jeg må vente til hele serien er utgitt, og lese bøkene på rekke og rad. Men ikke for det. Ild er superspennende, person- og miljøskildringene er flotte, så jeg anbefaler likevel serien på det varmeste.

Andre blogger om boka: Bokvrimmel, Ikke bare ei bok, Flukten fra virkeligheten, Middelaldrende bokblogger, Siljes skriblerier, Bokelskeren, Bibliotekaren din, I Ninas bokverden, Bøker og sånt,

4 replies »

  1. Jeg tenkte faktisk på det i dag. At det er helt utrolig at så få seriebøker har resyme av tidligere handling i seinere bind. Jeg går på den smellen igjen og igjen, at det er vanskelig å ta opp igjen en serie fordi jeg har glemt handlingen. Jeg tror vi må starte en folkeaksjon rundt dette. Hvorfor tenker ikke forlagene på det?

    Liker

    • Før pleide det jo være resyme. Jeg antar at man sluttet med det fordi man ikke ville avsløre handlinga for nye lesere. Men de kan jo bare la vær å lese resymeet. Du har rett, vi må starte en folkeaksjon, kanskje på Facebook. Også må vi påpeke mangelen i alle anmeldelser.

      Liker

Legg igjen en kommentar

