Barn & Ungdom

Thor Soltvedt: Nedtelling

nedtellingDenne boka bet jeg meg merke i da jeg pakket opp ei eske med kulturfondbøker på jobb tidligere i år, og jeg bestemte meg for å lese den i forbindelse med en uformell kulturfondlesesirkel jeg er med i. Thor Soltvedt var til da et ukjent navn for meg, selv om han som lektor i norsk faktisk har skrevet flere læreverk for den videregående skolen. Som forfatter debuterte Soltvedt i 1997 med ungdomsboka Historien om Glenn Anton. Siden har han skrevet en rekke bøker for barn, ungdom og voksne. I fjor kom den lille romanen Nedtelling. I år er Soltvedt aktuell med den selvbiografiske Voksesmerter.

Jørgen Gentoft er flyttet over til Avdeling for Konsekvenspedagogisk Opplæring etter å ha grisebanket en elev i den ene engelskgruppa si. Uheldigvis er den nye eleven som han får ansvar for både vanskelig og provoserende, og Jørgen må jobbe hardt for å holde sinnet sitt i sjakk. Det viser seg imidlertid snart at Jørgens raseri er det minste problemet på konsekvenspedagogisk avdeling, hvor alle de virkelig alvorlige problemene stadig blir kostet under matta…

Jeg er ikke sikker på hva jeg egentlig hadde ventet meg av denne boka, men en så tversgjennom beksvart historie som dette hadde jeg ikke forventet. Egentlig har jeg nok litt problemer med å tro på miljøbeskrivelsene i boka. Ikke så mye fordi jeg finner fremstillinga av elevene og lærerne unyansert og volden urealistisk, som at jeg tror at overgrep ikke lar seg gjennomskue så lett i den virkelige verden. I hvert fall håper jeg nesten at det er slik, fordi det motsatte, at alle vet uten å løfte en finger, ikke er til å bære. Av det vi har sett i mediene de siste årene, synes det imidlertid som om virkeligheta overgår de verste mareritt, og dermed blir Nedtelling dessverre også ei aktuell bok. Så til tross for svakhetene i miljøskildringene, bør boka absolutt leses. Anbefales!

Andre blogger om boka: Bibliotekaren din, Word Salad

Legg igjen en kommentar

