Krim og spenning

Dan Brown: Inferno

infernoInferno (2013) er Dan Browns fjerde bok om Robert Langdon, som er professor i symbologi ved Harvard. De tre andre bøkene om Langdon er Engler & demoner (2000), Da Vinci-koden (2003) og Det tapte symbol (2009).

Robert Langdon våkner i Firenze med en skuddskade i hodet. De siste to dagene er strøket ut av hukommelsen hans. Hvorfor og hvordan han er kommet til Firenze, husker han ikke. Ikke før har Langdon klart å sette seg opp i sykesengen, så blir han forsøkt skutt av en kvinnelig leiemorder. Han klarer å komme seg unna sammen med en ung og vakker kvinnelig lege, som attpåtil viser seg å være superintelligent. Sammen med henne forsøker han å finne ut hvem som er etter ham, og hvorfor. Etter hvert skjønner de at angrepet og den påfølgende jakten på ham antakelig kan knyttes til en gruppe vitenskapsmenn kalt «futuristene». I sin iver etter å unngå en verdensomspennende katastrofe som følge av den voldsomme befolkningsveksten, er de mest radikale futuristene villige til å ofre millioner av menneskeliv. For å unngå en pestkatastrofe, må Langdon løse gåter knyttet til Dantes «Inferno». Verden er helt avhengig av Langdons evne til å tyde symboler…

Av Dan Brown har jeg tidligere kun lest Engler & Demoner. Personlig foretrekker jeg Tom Egeland fordi han skriver om norske forhold og fordi bøkene hans ikke står tilbake for Browns. Det som slår meg etter å ha avsluttet Inferno, er hvor lik den er Engler & demoner i oppbygginga. Fordi kodekrim er formelbasert, vil det naturligvis være visse likheter mellom romanene. Men når til og med personene kopieres, synes jeg at det går litt for langt. Her sikter jeg spesielt til den vakre intelligente kvinnen ved Langdons side. Andre svakheter ved boka er den irriterende oppramsingen av kunst- og arkitekturhistorie. Dette kunne vært bedre passet inn i historien. I tillegg gjør Langdons hukommelsestap at forfatteren stadig gjentar seg selv. Alt må jo fortelles to ganger. Slutten synes jeg også er merkelig. Hvordan skal Brown klare å skrive seg ut av dette? Tipset er derfor at slutten forbigås i stillhet i neste bok.

Jeg hørte Inferno som lydbok. Jeg slet litt med den i begynnelsen, men boka utviklet seg etter hvert til en real sidevender. Vriene forfatteren har lagt inn uti fortellinga trekker også opp. Inferno er helt klart influert av den dystopiske bølgen i moderne populærlitteratur, men som dystopisk kodekrim fremstår boka på grunn av alle sine svakheter bare som middels god. Grei underholdning!

PS: Anders Ribu gjorde en flott jobb som oppleser 🙂

Andre blogger om boka: Artemisias verden, Øysteinblogg-g-g, Har du lest?, Ebokhylla mi, I Ninas bokverden, Tines blogg, Solgunn sitt, Hysj! Lesing pågår,

6 replies »

  1. Jeg er visst helt enig med deg. Hørte Inferno som lydbok og det var nok det som redda opplevelsen for meg. Det ble for opplagt med den vakre kvinnelige legen og det evinnelige oppramsingen av kunst og arkitektur. Jeg liker Italia og jeg liker Firenze, men det får da være måte på?

    Lik

    • Så enig så enig. Hadde ikke giddet å lese den som bok. Som lydbok var den helt grei. Kjekt tidsfordriv mens man gir barna fart i huska, eventuelt når man ikke for sove. Synes man den er kjedelig kan den til og med fungere som sovemedisin 🙂

      Lik

  2. LIkte den godt jeg, og så er jeg veldig Italaifan og skal til Firenze i høst, så den passet meg veldig bra akkurat nå. Man vet jo hva man får av Dan brown sånn ca.. Takk for linking.:)

    Lik

    • Jeg mislikte den ikke, så da likte jeg den vel sånn akkurat passe. Grei underholdning, Spesielt som lydbok. Liker å lytte til denne typen litteratur mens jeg holder på med andre ting 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

