Lett blanding

M.L. Stedman: Lys mellom to hav

Lys mellom to havM.L. Stedman er født og oppvokst i Vest-Australia, men bor i dag i London hvor hun jobber som advokat ved siden av å skrive. The Light between Oceans er hennes første roman. Stort mer enn det klarte jeg ikke å finne ut om denne forfatteren, som gjerne promoterer boka si, men som helst ikke snakker om seg selv. I et intervju i Goodreads i desember i 2012 sier hun at hun ikke vil stille seg i veien for verket sitt. At å dele det private vil være litt som å stille seg foran kamera når man lager film. Så privat er hun, at hun faktisk har valgt å bruke initialene M. L. i stedet for fornavnet sitt. Ikke at det er så uvanlig. Det er mange forfattere som bruker initialer. De Stedman nevner er T.S. Eliot, P.G. Wodehouse, C.S. Lewis, P.D. James, A.S. Byatt, J.D. Salinger. En fornem klubb å melde seg selv inn i, ikke sant? Men det gjør ikke noe når boka hun har skrevet er så god at den tåler å måles mot deres. For god er den. The Light between Oceans ble kåret til beste historiske roman i Goodreads Choice Awards i 2012. Slett ikke verst for en debutant!

Lys mellom to hav ble utgitt på norsk i mai i år på Schibsted forlag. Bokas hovedperson er Tom Sherbourne. Tom har hatt en del å stri med i oppveksten og verver seg frivillig som soldat på vestfronten under første verdenskrig. Om han ikke var direkte skadeskutt før han dro, er han det i hvert fall da han kommer tilbake noen år senere. For å overleve søker han det harde og ensomme livet som fyrvokter, og etter hvert får han fast jobb på Janus Rock langt utenfor kysten av Sørvest-Australia. I kystbyen Partageuse møter han sitt livs store kjærlighet i Isabel. De gifter seg og hun flytter til Janus. Noen år og flere spontanaborter senere faller Isabel inn i depresjonen. Og da en liten båt med en død mann og et spebarn om bord som ved et skjebnens lune plutselig en dag forliser på Janus, blir valget enkelt for Isabel: Hun overtaler Tom til å beholde jentebarnet, og gir det navnet Lucy etter lyset på fyret. Valget får imidlertid konsekvenser ingen av dem kunne forestille seg, og ekteskapet begynner å slå sprekker…

Tittelen Lys mellom to hav henspeiler i første rekke på fyret på Janus, som ligger i utkanten av verden der den nordlige delen av Det indiske hav glir over i sørhavet. Men tittelen er også en metafor for lille Lucy, som lyser opp livet til det unge ekteparet, men som etter hvert skal komme til rive dem fra hverandre, gjøre dem like fremmede for hverandre som sørhavet er for den norlige delen av Det indiske hav. Lys mellom to hav er ei bok med en etisk problemstilling. Den problematiserer den skjøre balansen mellom rett og galt, det gode og det onde. Hvordan kan man vite for sikkert hva som er rett og hva som er galt? Hvordan kan det som er rett, føles så galt? Og hvordan kan det som er galt, føles så rett? Lys mellom to hav er den beste boka jeg har lest til nå i år. Jeg skjønner ikke hvordan noe skal kunne toppe denne? M.L. Stedman har gjort en strålende jobb både med miljøskildringen og med karakterene sine, og det er nesten så jeg synes det er litt trist at jeg ikke kjenner disse menneskene i virkeligheten. Jeg ble spesielt glad i Tom, som må kunne beskrives som et tvers igjennom godt menneske til tross for de gale valgene han tar underveis. Jeg brukte litt tid på denne boka, men nøt hvert minutt av den. Ja, jeg sparte og sparte på den for å holde fast ved den gode leseopplevelsen, og jeg skjønner godt at boka var en av fjorårets vinnere i Goodreads. Så hvis du bare skal lese en roman i sommer, må du lese Lys mellom to hav.

Andre blogger om boka: Beates bokhylle

11 replies »

  1. For en fin omtale av denne boken:) Er helt enig med deg, dette er noe av det beste jeg også har lest i år og det er nesten som jeg blir litt «misunnelig» på dem som ikke har lest den enda. Tusen takk for link til meg. Ha en fin dag:)

    Liker

  2. Denne boka kom på lista mi etter å ha lest omtale om den hos Beathe, og nå ser jeg at den nok blir kjøpt inn litt raskere enn planlagt. Lys mellom to av blir no en del av årets sommerlektyre 🙂 takk for flott omtale!
    Det er mitt første besøk her i dag, og jeg kommer tilbake 🙂
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    Liker

    • Ja ikke sant, Lise. Også passer omslaget godt til den nye bakgrunnsfargen på bloggen min, så heretter skal jeg bare lese bøker i pastell. Og for å være konsekvent får jeg vel plassere bøkene etter farge og størrelse i bokhylla. Også på biblioteket. 🙂

      Liker

Legg igjen en kommentar

