Krim og spenning

Gillian Flynn: Flink pike

Flink pikeGillian Flynn er født og oppvokst i Kansas City i Missouri. Hun studerte først ved Universitetet i Kansas og tok senere mastergrad i journalistikk på Northwestern University i Chicago hvor hun i dag er bosatt. Etter studiene jobbet hun ti år som film- og fjernsynskritiker i bladet Entertainment Weekly i New York, og i 2006 debuterte hun som forfatter med Åpne sår (Sharp Objects). I 2010 kom andreboka Mørke rom (Dark places) som vant to britiske Dagger-priser. Hennes tredje bok Flink pike (Gone Girl) kom ut i fjor. Den er nominert til flere priser.

Nick Dunne og kona Amy lever i et tilsynelatende lykkelig ekteskap på solsiden i New York hvor de begge jobber som journalister. Under finanskrisa mister imidlertid begge to jobbene sine, og ikke lenge etter blir Nicks foreldre syke. Foreldrene bor i North Carthage i Missouri, og ekteparet bestemmer seg for å flytte dit for å ta seg av dem sammen med Nicks søster Go. I North Carthage starter Nick en bar sammen med Go for Amys penger, og etter at baren er betalt er det lite penger igjen. Finanskrisa har nemlig blakket Amys tidligere så styrtrike foreldre.

I North Carthage begynner forholdet mellom Nick og Amy å skrante, og på ekteparets femårs bryllupsdag forsvinner plutselig Amy sporløst hjemmefra. Stuen vitner om en kamp på liv og død og bevisene begynner snart å peke i retning av Nick. For det viser seg at Amy har fryktet ektemannen den siste tida, at Nick har utført noen suspekte søk på Internett rett før Amy forsvant, at han har sløst bort enorme summer og økt Amys livsforsikring. Har Nick tatt livet av kona eller er det noe annet som ligger bak forsvinninga?

Flink pike var fjorårets krimsensasjon i USA og boka har fått strålende kritikker også her hjemme. Og det er ikke så rart, for boka er faktisk ufattelig spennende. Den er skrevet i førsteperson og synsvinkelen skifter stadig fra Nick til Amy, hvis historie avdekkes gjennom dagboknotater. Begge personene beskrives inngående, og man skjønner snart at ekteskapet slett ikke var så lykkelig som først antatt. Snarere tvert imot. En ny vemmelig detalj avløser stadig den forrige, Gillian Flynn sparer ikke på kruttet. Historien tar flere ganger ei ny vending og mange av kapitlene avsluttes med et spenningsmoment. Hvis jeg i det hele tatt skal klage på noe må det være slutten, som etter min mening er for brå og lettvint. Faktisk trodde jeg at jeg hadde en CD igjen da boka var slutt. For jeg hørte lydboka. Den er innlest av Helge Winther-Larsen og Bodil Vidnes-Kopperud. De gjorde en strålende jobb som opplesere og var med på å gjøre Flink pike til en av de beste leseropplevelsene mine hittil i år.

Andre blogger om boka: Beates bokhylle, Artemisias verden, Rita leser, Marys bokhylle, Tines blogg

5 replies »

  1. Fin omtale av en velskrevet og spennende bok. Slv likte jeg de to andre bøkene til Flynn bedre, men denne var også god, når jeg først kom i gang ordentlig. Takk for linking til bloggen min..:)

    Liker

  2. Jeg har ikke lest hennes andre bøker, men ble heller ikke så frelst av denne. Det var en grei krimbok, men jeg skjønte fort hva som var greia og det ble ikke så spennende som jeg hadde håpa!

    Liker

    • Stor litteratur er et jo ikke, men jeg likte den. Hvor godt man liker den har vel både litt med smak og med hvor mange psykologiske thrillere man har lest før å gjøre.

      Liker

Legg igjen en kommentar

