Krim og spenning

Åsa Larsson: Et offer til Molok

Et offer til MolokÅsa Larsson er født i Uppsala, men oppvokst i Kiruna i Nord-Sverige. Hun debuterte som forfatter i 2003 med kriminalromanen Solstorm, første bok i en serie om juristen og statsadvokaten Rebecka Martinsson. Boka ble en suksess og vant prisen for beste krimdebut av Svenska Deckarakademin samme år. Året etter vant oppfølgeren Spilt blod prisen for årets beste kriminalroman. Siden den gang har Åsa Larsson gitt ut tre nye bøker om Rebecka Martinsson, Svart sti (2006), Til din vrede går over (2008) og Et offer til Molok (2012). Som detektiven i sine kriminalromaner er Åsa Larsson jurist.

Et offer til Molok åpner med at et jaktlag finner menneskeknokler i en bjørn de har skutt. Noen måneder senere blir en kvinne brutalt myrdet med høygaffel i hjemmet sitt. Kvinnen, Sol-Britt Uusitalo, som tidligere slet med alkoholproblemer og som er stemplet som hore i hjembygda, tar seg av barnebarnet Marcus. Sønnen er død og barnets mor vil ikke vite av det. Marcus stikker av da bestemora blir myrdet. Han gjemmer seg i ei lekestue i nærheten og overlever. Det er Rebecka Martinsson, Sivving og kollegaen Krister som finner Sol-Britt og Marcus. Rebecka begynner å arbeide med saken, men blir snart utmanøvrert av en smålig kollega. Hun fortsetter imidlertid etterforskninga på egenhånd, og finner snart at Sol-Britts familie er forfulgt av ulykker. Sol-Britts far ble drept av en bjørn, sønnen hennes ble påkjørt og drept og bestemora ble myrdet. Kan det være en sammenheng mellom disse sakene?

Boka er satt sammen av to parallelle fortellinger, ei i fortid og ei i nåtid. De to fortellingene møtes etterhvert i ei oppklaring. Fortidsfortellinga handler om Sol-Britts vakre og intelligente bestemor Elina som flytter til Kiruna rett før første verdenskrig for å jobbe som lærer i småskolen. Elina forelsker seg i gruveselskapets disponent Hjalmar Lundbohm, en virkelig person, og innleder et forhold med ham. Men forholdet er på tvers av de sosiale klassene og er nesten dømt til å gå i stykker…

Det jeg liker best med Åsa Larssons romaner er person- og miljøskildringene. Jeg føler at jeg er i Kirunatraktene når jeg leser bøkene hennes. Jeg ser landskapet og huset til Rebecka Martinsson i Kurravarra helt klart for meg. Jeg føler hundene hennes krølle seg over tærne mine, kjenner varmen fra ovnen, vinterkulda i otta og varmen i badstua. Det er som om jeg var der selv, og jeg elsker stedet like mye som forfatteren.

Til kriminalromanforfatter å være er Åsa Larsson usedvanlig god på miljøskildringer, men personskildringene hennes er også meget gode. Kanskje overdriver hun av og til slik at de onde personene blir litt for onde og de gode for gode. Og i denne boka fremstår nok påtalemyndighetens ansvarlige advokat von Post som litt for smålig og dum. Irriterende er det likevel ikke, for de andre personskildringene er jo så gode. Jeg liker både Rebecka, Sivving, Krister og Anna-Maria og er spent på hvordan det går videre med dem. Når boka ikke får full uttelling i terningkast er det på grunn av plottet. Det er ikke noe spesielt med plottet, og den bakenforliggende årsaken til mordene er for uoriginal. Samlet sett er boka likevel virkelig god.  Et offer til Molok er en skikkelig pageturner. Terningkast 5.

Andre anmeldelser av boka:

Bokelskerinnen intervjuer Åsa Larsson her

5 replies »

  1. Denne ser jeg utrolig frem til å lese, men siden jeg ikke har lest de andre bøkene hennes enda er jeg blitt anbefalt å starte på begynnelsen med første bok. Godt å vite at jeg har noe jeg kan glede meg til 🙂

    Lik

  2. Ja, bøkene hennes er virkelig gode. Og litt eksotiske. Til og med for meg som ikke bor så langt unna Kiruna. Huset til Rebecca Martinsson er forresten til forveksling lik hytta mi. Litt gammel og loslitt med eternittplater på. Veldig bra intervju av Åsa Larsson på bloggen din her om dagen forresten!!

    Lik

  3. Jeg har lenge ventet på en ny krimbok fra Åsa Larson. Hun skriver veldig godt og har en humoristisk skrivemåte som jeg liker midt i det groteske. Det er alltid vinter og is i Larsons Kiruna-landskap, noe som gjør tekstene ekstra realistiske og rå. I tillegg bor jeg ikke så langt unna og kjenner til området. Jeg leste den første boka hennes sist, og den synes jeg ikke var den beste. Jeg pleier å anbefale hennes bøker til alle som liker krim. Du kan gjerne starte med å lese den nestsiste eller den siste:)

    Lik

  4. Helt enig, Åsa Larsson er blant de beste. Gleder meg allerede til neste bok kommer ut. Pst. Du må prøve deg på bøkene til Frode Granhus. Fantastisk god nordnorsk krim. Mye vær og natur! Kjempefin påskelektyre 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

