Lett blanding

Mikael Niemi: Fallvann

fallvann

Mikael Niemi debuterte som forfatter i 1988 med diktsamlinga Neseblod under høymessen, og tolv år og noen bøker senere utkom hans hittil mest kjente bok Populærmusikk fra Vittula (2000). Siden den gang har Niemi gitt ut fire bøker: novellesamlinga Knølhølet: fortellinger fra verdensrommet (2004), kriminalromanen Mannen som døde som en laks (2006), ungdomsboka Bomb dem (2010) og katastroferomanen Fallvann (2012) som nylig kom ut på norsk. Mikael Niemi er fra Pajala i Tornedalen i Nord-Sverige, rett ved grensa til Finland.

En demning brister i Lulevassdraget og en enorm flodbølge skyller nedover dalen. Slik åpner Niemis katastroferoman Fallvann. I det demninga brister er den heller usympatiske damvokteren Barney Lundmark i full krangel med en kvinnelig ingeniør fra byen fordi hun avslår en kopp kaffe i hans selskap. Lengre nede i dalen er den deprimerte, nyseparerte helikopterpiloten Vincent i ferd med å avslutte livet sitt. Han har nettopp ringt og sagt farvel til dattera Lovisa, som aner uråd og kjører til helikopterbasen for å finne ut hva faren egentlig driver med. Samtidig kommer Vincents ekskone Henny farende for å skjelle ham ut for peonene han har ødelagt. Et stykke unna trekker Lena seg tilbake etter et basketak med Laban. De er på akvarellkurs ved elva da flodbølgen velter forbi. Lengre oppe i elveløpet skylles Adolf Pavval avgårde i den spesialutstyrte Saaben sin etter et dramatisk fluktforsøk fra vannmassene. Nede i Luleå evakueres befolkninga, men Sofia trosser evakueringsordrene og tar seg hjemover til huset sitt ved elva for å redde dattera. Dette er starten på et meget dramatisk handlingsforløp.

I resten av boka fortsetter vi å følge disse menneskene, og vi følger dem gjennom hele katastrofen. Synsvinkelen skifter fra person til person fra kapittel til kapittel, og vi ser det personen ser og hører personens tanker i de forskjellige stadiene av katastrofen. Boka kan dermed sies å være et studium i katastrofepsykologi. Hvordan oppfører man seg under ekstrem påkjenning? Niemi legger særlig vekt på overlevelsesinstinktet og på hvordan iboende karaktertrekk, sinnsstemninger og følelser påvirkes under ekstreme forhold. Et veldig interessant studium er det, for det er neimenn ikke alle som oppfører seg mønstergyldig. Snarere tvert imot. Oppførselen til enkelte av personene var faktisk så frastøtende at jeg innimellom måtte legge boka fra meg i ren vemmelse. Niemi beskriver selvsagt også de materielle ødeleggelsene og de menneskelige tapene en slik katastrofe medfører. Det er derfor en del sterke scener i boka, men det hører med i en katastrofeskildring.

I utgangspunktet hadde jeg ikke trodd at jeg skulle like boka, men jeg bestemte meg for å lese den likevel. Det er jeg glad for at jeg gjorde. For Fallvann er en uhyggelig spennende katastroferoman som viser hva som bor menneskene. Boka passer ikke bare for de som liker katastroferomaner, men for alle som liker å lese. Jeg leste lydboka, som er innlest av Duc Mai-The. Han gjør som vanlig en strålende jobb som oppleser, samtidig som han på en tilfredsstillende måte formidler stemninga i boka. Duc Mai-The var helt klart med på å gjøre Fallvann til årets (hittil) beste leseopplevelse.

5 replies »

  1. Eg vart irritert på meg sjølv som gløymde å avbestilla denne boka frå Lydbokklubben; eg trudde ikkje dette var bok for meg. Men – etter å ha lese omtalen din, har eg fått lyst til å lese boka. Takk takk 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

