Grøssere

Jeg vet hvem du er av Yrsa Sigurðardóttir

Jeg vet hvem du erIslandske Yrsa Sigurðardóttir debuterte som forfatter i 1998 og skriver barnebøker og kriminalromaner ved siden av arbeidet som sivilingeniør. Fire av kriminalromanene hennes er så langt oversatt til norsk: Det tredje tegnet (2006), Den som graver en grav (2008), Aske (2009) og Jeg vet hvem du er (2012). Bortsett fra Jeg vet hvem du er, handler alle om advokaten Thóra Gudmundsdóttir. I januar 2013 kommer den fjerde boka i serien om Thóra ut på norsk, Dødsskipet.

Jeg vet hvem du er er satt sammen av to parallelle fortellinger. Det er sent på høsten. Gardar, Katrín og Líf drar til det nedlagte fiskeværet Hesteyri for å renovere et gammelt hus. De skal starte pensjonat. Det tar imidlertid ikke lang tid før de begynner å føle at de ikke er alene på det øde fiskeværet. Mystiske ting begynner å skje. Da mobiltelefonene deres slutter å virke isoleres de helt, og det hjelper ikke akkurat at forholdet dem i mellom ikke er helt som det skal være…

Samtidig skjer det merkelige ting på det nærmeste tettstedet. I Isafjördur på den andre siden av fjorden blir psykiateren Freyr, som flyttet til bygda etter at sønnen hans forsvant sporløst tre år tidligere, engasjert i en hærverkssak i bygdas barnehage. Saken er til forveksling lik en sak fra seksti år tidligere. Freyr interesserer seg for denne saken som etter hvert viser seg både å ha forbindelse med en serie uforklarlige dødsfall og med forsvinningssaken til sønnen Benni.

Jeg vet hvem du er er både en kriminalroman og en grøsser, og Yrsa Sigurðardóttir sparer ikke på grøssereffektene i boka. Her er isolasjon, følelsen av å bli iakttatt, vinden som hvisker, barnegråt, barnestemmer og mystiske fotavtrykk, og etter hvert som handlinga skrider frem, tar det overnaturlige klarere fysisk form samtidig som det blir mer og mer truende. Jeg liker spøkelseshistorier, men synes ofte at fortellingene mister noe av sin troverdighet i det de tar steget over fra det rent fantastiske, hvor leseren ikke er sikker på hvordan han skal tolke hendelsene, og over i det overnaturlige og en verden hvor spøkelser faktisk finnes. Yrsa Sigurðardóttir klarer imidlertid denne overgangen helt fint uten at boka blir banal. Ja, faktisk er Jeg vet hvem du er en forrykende god spøkelseshistorie. Den anbefales lest i godt selskap, for dette er ikke en bok for pingler. Uansett hva du gjør, les den ikke alene på et øde fiskevær!! Fem spøkelser fra meg..

3 replies »

Legg igjen en kommentar

