Barn & Ungdom

Amanda Hocking: Switched

SwitchedDen amerikanske forfatteren Amanda Hocking er nykommer på det norske bokmarkedet, og jeg ble nysgjerrig på boka Byttet da den kom ut på norsk tidligere i år. Av erfaring har jeg imidlertid lært at elevene på skolen helst leser bøker på originalspråket, så klok av skade kjøpte jeg like godt hele trylletrilogien Switched, Torn og Ascend inn til biblioteket på engelsk. Trylletrilogien ble opprinnelig utgitt i USA på «eget forlag» som e-bøker i 2010 og 2011, og siden da har Amanda Hocking rukket å skrive hele 14 bøker hvis jeg har talt rett. Amanda Hocking kalles gjerne for «dronningen av e-bøker» fordi hun har utgitt alle bøkene sine digitalt selv, og fordi papirboksalget står for en forsvinnende liten del av det totale salget. Hun har solgt langt over en million eksemplarer av bøkene sine og er i dag mangemillionær. I 2011 solgte hun rettighetene til Watersong-serien for 11 millioner til forlaget St. Martin’s Press.

Switched (2010) handler om ungjenta Wendy Everly. Da hun er 6 år gammel forsøker moren å drepe henne fordi hun er sikker på at Wendy er bytting. Elleve år senere skjønner Wendy at moren har rett. Wendy har alltid følt seg som en outsider, og familien har hele tiden måtte flytte fra sted til sted fordi Wendy stadig har havnet i trøbbel og er blitt utvist fra skolene hun har gått på. I tillegg har hun oppdaget at hun har overnaturlige evner. Hun kan overtale og manipulere gjennom tankekraft. Hvorfor, forstår hun ikke. På den siste skolen hun går på, føler hun at noen følger etter henne. Og det stemmer. Finn Holmes, som tilhører byttingene, er kommet for å hente henne hjem. Det er på tide å byttes tilbake, for Wendy trenges i kampen mellom byttingene og demonene.

Switched er en fantasyfortelling innen sjangeren urban fantasy, og målgruppen er unge voksne. Som jeg nevnte tidligere kjøpte jeg inn boka på engelsk, og jeg leste den på engelsk i løpet av et par kvelder på hytta. Jeg skal ikke uttale meg om det språklige, bortsett fra det helt opplagte. Boka er VELDIG lettlest. Språket er muntlig, og for den som sliter med engelsken og liker urban fantasy, er den midt i smørøyet. Når det kommer til innholdet er jeg litt mer kritisk. Jeg er ingen motstander av serier, men jeg liker at hver bok har en naturlig slutt. Jeg liker ikke at ei bok slutter midt i handlinga. Dermed falt Switched igjennom. Switched er ikke direkte dårlig, men i løpet av handlinga føler jeg at hovedpersonen ikke har lært noe annet enn at hun hverken hører hjemme her eller der, og det blir litt tynt. Men for all del. Les heller Switched enn ikke å lese noe som helst.

«>

Legg igjen en kommentar

